Článek
„Mosty na vysokorychlostní trati jsou výraznými stavbami, proto je důležité přistupovat k jejich návrhu nejen z technické, ale i estetické stránky. Zásadní je, aby zapadal do krajiny a zároveň ji obohatil o nový vizuální prvek,“ říká ředitel Stavební správy vysokorychlostních tratí Správy železnic Jakub Bazgier.
Architekti budou hledat řešení, jak most přirozeně začlenit do krajiny, vyzdvihnout jeho estetickou hodnotu a zároveň aby obstál po technické i ekonomické stránce. Celý proces má dvě fáze.
„V projektové části bude úkolem navrhnout samotnou podobu mostu, jeho statické řešení a technické parametry. V navazující ideové fázi se pak návrhy zaměří na širší vztahy v krajině, využití okolního území a případné doprovodné úpravy,“ vysvětluje mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.
Dva mosty kousek od sebe
Nový železniční most bude stát jen zhruba 600 až 700 metrů od známého dálničního mostu Vysočina. Ten překlenul hluboké údolí už v sedmdesátých letech, otevřený je od roku 1978. S výškou 76 metrů jde vůbec o nejvyšší most na celé D 1, dlouhý je 426 metrů.
Železniční most má vyrůst nad Vrchoveckou ulicí, poblíž odbočky na Křižanov, a povede nad areálem Motorpalu. „Bude to ohromná dominanta. Most je pro město významný tím, že má potenciál stát se jedním z novodobých symbolů města. Ve srovnání s dálničním mostem bude delší, ale nebude tak vysoký,“ porovnává základní parametry starosta města Alexandros Kaminaras (Společně VM).
Podle Správy železnic bude železniční most přibližně 480 metrů dlouhý, koleje budou ležet necelých 50 metrů nad hladinou řeky Oslavy. „Tyto hodnoty se mohou drobně lišit v závislosti na konkrétním návrhu,“ poznamenal mluvčí.

Schéma VRT v České republice.
Z vypsání soutěže má starosta Velkého Meziříčí radost. „Jsem rád, že Správa železnic vzala na vědomí můj apel, že by bylo špatné tak obrovskou věc dělat bez soutěže. Zvážili pro a proti a převážila tendence udělat to kvalitně než ušetřit třeba dva měsíce času,“ poznamenal Kaminaras, který je profesí architekt a také bude porotcem soutěže. „Nedovedu si představit, že by to stát zadal z ruky jednomu studiu nebo projekční kanceláři,“ dodává.
Trasa budoucí VRT, kde mají jezdit vlaky až 320 km/h, u Velkého Meziříčí omezí například rekreační oblast Rakůvky. „To je klidná oblast, kterou desítky obyvatel využívají k rekreaci. Vždycky se ozvou lidé, kterých se to dotkne. Ani se jim nedivím, protože je to zásah do osobního vlastnictví. Ale bez dílčích malých obětí bychom to nikdy neudělali,“ míní starosta.
Podle něj je taková stavba evropského významu v zájmu českého státu a je potřeba se na ni dívat s nadhledem, i když městu samotnému VRT benefity nepřinese.
Nejdřív bude Moravská brána
Česko zatím v přípravách vysokorychlostní železnice zaostává. První úsek nazvaný Moravská brána by se měl začít stavět do tří let, ministerstvo životního prostředí na začátku června vydalo souhlas k úseku mezi Prosenicemi u Přerova a Ostravou-Svinovem.
„Úsek Vysočina II se začne stavět na přelomu 20. a 30. let, výstavba samotného mostu by měla podle plánu začít v roce 2031,“ upřesnil mluvčí Správy železnic.