Hlavní obsah

Demontovaný třebíčský most Bailey bude vystaven v muzeu techniky

3:45
3:45

Poslechněte si tento článek

Třebíč

Město Třebíč se za symbolickou částku zbavilo téměř osmdesát let starého mostu typu Bailey, který nechalo na začátku května odstranit navzdory hlasům volajícím po zachování historické lávky. Radní schválili prodej konstrukce dvěma spolkům, každému za korunu. Třicet tři metry dlouhé přemostění sloužilo na Polance chodcům a cyklistům, ale uneslo i těžká auta.

Foto: Jiří Bárta, Novinky

Demontáži historického mostu typu Bailey přes řeku Jihlavu na Polance v Třebíči přihlížela na začátku května řada zájemců už z nové lávky.

Článek

Jedno třímetrové mostní pole získal Veteran Car Club, který sídlí právě na Polance. „Spolek chce tuto část nechat před svým sídlem veřejně přístupnou a využívat ji nejenom pro veřejnost jako ukázku slavné válečné techniky, ale také pro fotografie a promo starých aut,“ vysvětluje mluvčí radnice Irini Martakidisová.

„Na této části konstrukce bude také umístěna upoutávka – cedule s informacemi o historii lávky a také o umístění zbylé části konstrukce (deseti třímetrových polí - pozn. red.) v Technickém muzeu Studenec a s upoutávkou na muzeum,“ zmínila mluvčí.

Foto: Jiří Bárta, Novinky

Jeden třímetrový díl Bailey Bridge, který bezmála osmdesát let sloužil na Polance v Třebíči, zůstane stát u sousedního Veteran Car Clubu.

Ve smlouvě je ovšem uvedeno Letecké muzeum Koněšín, protože tento spolek je zřizovatelem muzea ve Studenci. To je v provozu od loňského dubna v areálu bývalé pily u vlakového nádraží.

„Most čistíme a chystáme na složení. Bailey Bridge bude ve Studenci vystavený, jeho představení plánujeme na 5. července,“ řekl Novinkám Zdeněk Svobodník z koněšínského muzea.

To je aktuálně zavřené a plánuje stěhování expozice do Studence. Podle Svobodníka už Bailey Bridge z Polanky nebyl zhruba z poloviny původní, některé části byly během let nahrazeny.

Demontáž mostu, který byl v Třebíči umístěn nedlouho po válce jako součást poválečné obnovy a pomoci, se v květnu protáhla na týden a půl. Mimo jiné i kvůli tomu, že byla konstrukce na mnoha místech svařená, k čemuž došlo zřejmě při poslední opravě.

„Trvalo to déle, než jsme předpokládali. Ale povedlo se nám most rozebrat tak, aby se dal vystavit,“ řekl Novinkám Petr Horváth, šéf specializované firmy Silniční program.

„Co se týká příhrad, tím myslím hlavní nosník, už to bylo dost prohnilé. Postavit most někam, aby sloužil provozu, by bylo velké riziko. Těžko byste hledal člověka, který by se podepsal pod to, že po tom můžou chodit lidi nebo jezdit auta. V muzeu naopak ještě třicet let vydrží, když to budou udržovat,“ míní Horváth, který má s legendárními „bejláky“ dlouholeté zkušenosti.

Snesení mostu s využitím autojeřábu stálo podle mluvčí města zhruba 500 tisíc korun. „Následné uvolnění a rozebrání konstrukce vyšlo na dalších zhruba 400 tisíc korun,“ bilancuje Irini Martakidisová.

Foto: Jiří Bárta, Novinky

Historický most, jehož jednoduchá konstrukce pomohla spojencům vyhrát druhou světovou válku, nahradila nová klenutá lávka z betonu.

Hned vedle historické lávky vyrostla nová lávka za zhruba 12 milionů korun, která vyhovuje přísnějším požadavkům vodohospodářů. Právě větší bezpečností při stoleté vodě a špatným technickým stavem staré lávky zdůvodnilo vedení města odstranění legendárního mostu, na který byly zvyklé celé generace Třebíčanů.

Proti demontáži se ozvala řada kritiků, kteří s plány města nesouhlasili. Památkovou ochranu pro ženijní most jednoduché konstrukce, který pomohl spojencům vyhrát druhou světovou válku, však loni prosadit nedokázali. Město už v té době mělo razítko k odstranění stavby.

„Když nedošlo k zachování mostu na svém místě, byl jsem pro variantu, aby si město most nechalo a využilo jej někde jinde na svém území. Muzeum, které největší část mostu získalo, už se několikrát stěhovalo, nemáme záruku, že most neskončí jinde než ve Studenci,“ reagoval opoziční zastupitel Stanislav Neuman (Třebíč občanům!) s tím, že by bylo vhodnější Bailey Bridge muzeu pouze zapůjčit.

Podle předsedy muzejního spolku Zdeňka Svobodníka je klíčové, že most neskončil nenávratně ve šrotu. „Pokud by město pro most v budoucnu našlo využití přímo na území Třebíče, tak si ho klidně může vzít zpátky,“ přesvědčuje.

Most typu Bailey vyvinul za války britský konstruktér Donald C. Bailey. Jeho jednoduchá „stavebnice“ se stala symbolem spojenecké invaze v tažení proti Hitlerovi. Po válce byly mosty druhotně využity k rychlé obnově poničené infrastruktury. Dodnes jej běžně používají jako provizoria například stavební firmy.

Výběr článků

Načítám