Hlavní obsah

Opravárenská hala v Chebu je jednou z nejvýznamnějších investic Českých drah. Stát má už na jaře

Cheb

Plynulé řízení pohybu vlaků umožní inovativní zabezpečovací systém, který dosud v Česku nebyl použit. Opravárenská hala v Chebu bude nejen v Karlovarském kraji unikátem.

Foto: Kubeš Slavomír, ČTK

Opravárenská hala v Chebu má Českým drahám začít sloužit už na jaře

Článek

Z venku je hotovo téměř vše, dělníci se už přesunuli dovnitř. Opravárenskou halu v Chebu čeká ještě montáž technologií. Venku zároveň přibývá kolejiště, které bude nový objekt obsluhovat. „Se zhotovitelem jsme si potvrdili, že uděláme vše pro to, abychom halu uvedli do provozu už na jaře, tedy dříve, než ukládá smlouva,“ říká místopředseda představenstva Českých drah Michal Kraus.

Mechanikům i elektromechanikům nabídne hala moderní dílenské zázemí. Stavba za více než 755 milionů korun bez DPH bude sloužit k údržbě nejen regionálním vlakům, ale také jednotkám jezdícím do Ústí nad Labem, Prahy či Plzně, do budoucna je možná i spolupráce s německými dopravci. „Představuje jednu z nejvýznamnějších investic do servisu Českých drah,“ upozorňuje Michal Kraus.

Jen samotná konstrukce má 395 tun, opláštění zabralo přes 5800 metrů čtverečních panelů. Součástí projektu je také 3,2 kilometru nových kolejí a 19 výhybek. „Recyklovali jsme přes osmdesát procent materiálu ze zdemolovaných budov. Všechno, co mohlo znovu posloužit, jsme nechali přímo tady,“ doplňuje Kraus.

Foto: Kubeš Slavomír, ČTK

Opravárenskou halu v Chebu teď ještě čeká montáž technologií uvnitř.

Hotová je už ocelová konstrukce, opláštění i přípojky. K energetickým sítím vede 400 metrů nové plynovodní přípojky a půl kilometru vysokonapěťového vedení. Nejrušněji je teď v interiéru, kde se dokončují technologické rozvody. Před halou se montuje trakční vedení a pokládá železniční spodek. „Instalujeme inovativní zabezpečovací systém, který dosud v České republice nebyl použit. Umožní plynulé řízení pohybu vlaků bez zbytečných prodlev,“ vysvětluje Petr Heiland za zhotovitelské sdružení TSS Grade a Berger Bohemia.

Až budou hotové podlahy, přijde na řadu montáž technologií pro údržbu nových jednotek. Celý objekt je navíc navržen tak, aby se dal podle potřeby rozšiřovat a přizpůsobovat budoucím typům vlaků.

Vše pro servis moderních vlaků

Hala v Chebu je připravena na servis moderních vlaků do nejmenšího detailu. Hala má tři koleje, každá s užitnou délkou 165 metrů, takže umožní údržbu ucelených souprav najednou. Ve všech kolejích jsou montážní kanály a nad nimi se pohybuje portálový jeřáb s nosností minimálně 12,5 tuny, který usnadní výměnu komponentů umístěných na střechách vozidel. Pro rychlou práci je zde pět sad zvedáků, díky nimž lze najednou zvednout až pět vozových jednotek, a montážní lávky umožňují snadný přístup na střechy.

Nová hala je vybavena i speciálními zařízeními pro vyprazdňování uzavřených WC kolejových vozidel, rozvody stlačeného vzduchu a vody pro zbrojení vlaků. Součástí objektu jsou dílny, sociální zázemí pro zaměstnance i dostatek skladových prostor, aby servis probíhal hladce a efektivně.

V Chebu se počítá i s úsporami energií. Na střechu přijdou fotovoltaické panely, využívat se bude i dešťová voda. Vytápění zajistí kombinace plynové kotelny a teplovzdušných jednotek.

Opravárenské haly v ČR

České dráhy investují v posledních letech do servisního zázemí opravdu masivně. Kromě Chebu staví další haly v Havlíčkově Brodu, Olomouci, České Třebové a Hradci Králové, modernizují depo v Brně a chystají i novou halu v Českých Budějovicích. Do roku 2031 chtějí do údržby vlaků vložit přes 12 miliard korun.

Výběr článků

Načítám