Článek
„Počty našich akcí za 24 hodin v rámci Jihomoravského kraje se v posledních dnech šplhají ke čtyřem stovkám, přitom průměr je 300. Vzhledem k tomu, že se navíc blíží svátky a bude hůře dostupná péče praktiků či specialistů, prosíme vás, abyste zdravotnickou záchrannou službu brali až jako poslední instanci,“ slušně apelují záchranáři v příspěvku na sociální síti Facebook.
Podle jejich mluvčí Michaely Bothové se totiž mnozí lidé nerozpakují volat tísňovou linku 155 při obyčejné zvýšené teplotě a není jim stydno do telefonu své potíže zveličovat, aby si vynutili příjezd resuscitačního vozu. Do telefonu tak tvrdí, že masivně krvácejí po říznutí nožem, a až po příjezdu na místo záchranáři zjistí, že se jedná o drobnou ranku, případně se avizovaná těžká dušnost ukáže jako obyčejná rýma.
Poslední instance pro urgentní případy
„Voláte kvůli virózám, ovšem pokud jde o mladého a zdravého jedince a nejsou žádné komplikace, pak lze ze začátku využít především domácí lékárničku, vzít si lék na snížení horečky, mít klid na lůžku a dostatek tekutin a vitamínů,“ připomněli záchranáři, že lék na snížení horečky či alergii by měl mít snad každý doma.
Pokud tak lidé nejsou ohroženi na životě, zvládnou si dojít do auta nebo se nechat odvézt k lékaři, nemusí si volat záchranku. Navíc se blíží svátky, kdy mají praktici volno. A není dobrý nápad řešit už tři týdny bolavá záda vánočním telefonátem na tísňovou linku.
„Prosíme vás, abyste zdravotnickou záchrannou službu brali až jako poslední instanci. Tedy službu, která tu sice je pro vás pro všechny, ale pro urgentní případy. Chceme se o vás postarat, jak nejlépe umíme. Ale permanentní přetížení, které navíc často způsobují neopodstatněné výjezdy, nám moc nepomáhá,“ zakončili záchranáři.

