Hlavní obsah

Vyhrocená „oslava“ desetiletého působení. Šéfka TIC Brno sklízí chválu, zároveň ale čelí auditu kvůli vánočním trhům

10:31
10:31

Poslechněte si tento článek

Brno

V paradoxní situaci se ocitla ředitelka Turistického informačního centra města Brna Jana Janulíková, která v dubnu slaví deset let ve funkci. Za posun města za jejího působení sklízí chválu od koalice i opozice. Na druhé straně čelí ze strany SPD kritice a auditu kvůli vánočním trhům, díky nimž se přitom Brno stalo Evropským hlavním městem Vánoc.

Foto: Ivo Dvořák

Janulíková nastoupila na post ředitelky v roce 2015.

Článek

Janulíková se stala ředitelkou TIC BRNO 1. dubna 2015. „Destinační turismus byl tehdy neznámý pojem. Během pár sezón to dostala Jana Janulíková na úroveň o několik pater výše a dnes je TIC vzorem pro všechny ostatní podobné organizace u nás,“ uvedl Matěj Hollan (Žít Brno), který byl při nástupu Janulíkové náměstkem primátora a nyní je opozičním zastupitelem.

Souhlasí s ním i další opoziční zastupitel, Tomáš Koláčný (Piráti). „Jana Janulíková za deset let ve funkci odvedla opravdu obrovské množství dobré práce pro Brno. Pomohla vytvořit hudební festival Pop Messe a získala pro Brno prestižní ocenění Evropské hlavní město Vánoc. Díky ní je Brno městem, které má v Evropě zvuk,“ nešetřil chválou Koláčný.

Kladné hodnocení má i koaliční zastupitelka zodpovědná za cestovní ruch Kristýna Černá (ODS). „TIC Brno je opravdu silné v destinačním managementu. V tom naše město za posledních deset let výrazně posunulo. Podařilo se také realizovat mnoho skvělých nápadů, jako třeba Gourmet Brno. Tenhle gastronomický průvodce vznikl poprvé v ČR a do dnešní doby nemá prakticky obdoby,“ řekla Černá s tím, že kromě propagace silné gastro scény se daří představovat autentickou tvář města, jeho historii, architekturu a kulturu.

Foto: Simona Modrá

Gourmet Brno je průvodce i součást Brněnských Vánoc.

Dodala, že organizace se podílí i na mnoha akcích, jako jsou například Maraton hudby Brno, Brasil Fest Brno, festival Uprostřed a podobně. „I díky těmto akcím se můžeme těšit z živého centra Brna,“ poznamenala Černá.

Snese nejpřísnější měřítka

Chválou nešetří ani primátorka Brna Markéta Vaňková (ODS). „TIC BRNO je špičková destinační agentura, jejíž činnost snese ta nejpřísnější měřítka. O tom nemůže být sebemenších pochyb,“ má jasno Vaňková.

Podle ní organizace nabízí místním i turistům zážitky z města z bezpočtu různých perspektiv, přičemž využívá aktuální trendy v marketingu a komunikaci. „Sbírá také mnohá ocenění, stojí ať už jako pořadatel, spolupořadatel nebo jako hlavní partner za výslednou podobou několika významných kulturních akcí a festivalů. Má zkrátka cit pro Brno,“ citovala primátorka slogan z webu TIC BRNO.

Radost z odvedené práce ale kazí v posledních týdnech kauza týkající se brněnských vánočních trhů, díky kterým se přitom Brno stalo Evropským hlavním městem Vánoc 2024. Část trhů pořádá TIC na náměstí Svobody, Dominikánském náměstí a nádvoří Staré radnice a část pořádá městská část Brno-střed na Zelném trhu a Moravském náměstí.

A právě úsek pořádaný TIC kritizuje opoziční SPD, podle které Brno-střed vykazuje zisk. „TIC Brno je v pořádání vánočních trhů ve ztrátě a finanční zprávy zkresluje,“ uvedl zastupitel Leoš Prokeš (SPD).

Náklady turistické organizace považuje za přemrštěné. Podle něj například platí víc za montáž stánků než městská část nebo nakupuje dražší domečky pro děti. Za skandální považuje výdaj přes 700 tisíc korun za dekoraci draka ve svetru nebo téměř 1,5 milionu za dračí vejce.

Investice do značky

Janulíková se ale brání. „TIC si Brno zřizuje, aby nabízelo veřejnou službu v co nejvyšší kvalitě. Nejsem tu od toho, abych kupovala nejlevnější věci, ale mám úkol, strategické priority města, jakými jsou třeba oživování centra nebo prezentace lokálních talentů, umělců a kreativců,“ řekla Novinkám Janulíková.

„A investujeme do značky. Kdybychom to deset let systematicky nedělali, Brno není tam, kde je. Město dokáže trhy využít jako nástroj identity a těží z toho celý rok,“ uvedla Janulíková.

Foto: TIC Brno

TIC pořádá Vánoce na náměstí Svobody.

Podle ní lze zaplatit milion za pět billboardů nebo za minutu reklamy v televizi, nebo se vydat jinou cestou a za obdobné peníze vytvořit unikátní obsah, který má potenciál se šířit virálně, tedy samovolně samotnými uživateli a zdarma, a tím zasáhnout mnohem větší publikum.

„Spojili jsme příběh brněnského draka, což je místní specifikum a legenda. Oslovené designérské studiu ho obléklo do svetru vyrobeného přesně na míru draka podle 3D scanneru. Svetřík v červenobílých barvách města Brna je upletený ručně z plastových hadiček, které by jinak skončily v koši. Tzv. upcyklace a šetření materiálů je světovým trendem v pořádání eventů, nejen vánočních trhů,“ přiblížila Janulíková.

Propuklo šílenství

Dodala, že po oblečení draka do svetru propuklo instagramové a facebookové šílenství. „Vyvolalo to emoce od nadšení až po zděšení. Drtivá většina reakcí byla ale pozitivních. Díky tomu jsme zažili raketový start, protože lidé kvůli drakovi přišli do podchodu Staré radnice a potom už zavítali na Gourmet Vánoce na nádvoří Staré radnice,“ popsala Janulíková, jak se podařilo dostat lidi na novinku tehdejšího ročníku v podobě propagace gastro specialit brněnských podniků.

Chápe, že částka přes 700 tisíc se může zdát lidem vysoká, nicméně je to cena za autorské dílo, která obsahuje celý vývoj nápadu, vývoj technologie, výrobu, licenci, v tomto případě neomezenou, a mnoho dalších věcí. „Navíc jsme draka ve svetru použili i na další ročník, kdy přilákal ještě víc lidí. Tím se snížily náklady na jednotlivé ročníky. A budeme ho používat, dokud to bude lidi bavit. Pak vymyslíme něco jiného,“ objasnila Janulíková.

Podobné je to podle ní s dračím vejcem. „Měli jsme draka, měli jsme dračici a teď máme vajíčko a uvidíme, co se z něj příště vyklube,“ dodala Janulíková s tím, že vejce vysílalo lidem světelné terapeutické vzkazy, jako například: Brno je láska, usměj se, zpomal, klídek. „Lidé to měli rádi, fotili se u toho a posílali to dál. A někteří kroutili hlavou, proč vejce. Ale to je záměr,“ poznamenala ředitelka.

Drak získal cenu

Drak ve svetru zvítězil v prestižní Velké ceně cestovního ruchu v kategorii inovativní marketingová komunikace. Brno také získalo mediální známost u nás i v Evropě díky získání titulu Evropské hlavní město Vánoc.

V soutěži podle Janulíkové uspělo Brno tím, že jeho vánoční trhy nabízejí autentické lokální zážitky, prezentují zajímavosti města, nabízí místní speciality, dávají prostor místním řemeslníkům a kultuře a designu.

Foto: Simona Modrá

Krokodýl ve svetru vyvolal virální šílenství.

„Chceme ukázat něco, co nikde jinde nenajdete. Nekupujeme světelné dekorace z katalogů, které uvidíte všude jinde. A funguje to. Proto roste návštěvnost a máme třeba od hoteliérů informace, že mají plné kapacity. Lidé přijíždějí, utrácí tady peníze v restauracích, kulturních organizacích, nakoupí tady dárky a město z toho těží,“ vysvětlila Janulíková, podle níž se díky velmi vysoké spokojenosti, kterou potvrdil nezávislý marketingový výzkum, lidé do vánočního Brna rádi a opakovaně vracejí.

Trhy jsou i inspirací pro jiná města. „Náš pořadatelský způsob je vzorem a jezdí se to k nám učit z jiných měst. Sdílíme naše know-how, jak to dělat. Jezdí sem Praha, Bratislava, nyní jsme v kontaktu i s dalšími evropskými vánočními destinacemi,“ řekla Janulíková.

Zvažují trestní oznámení

Přesto hnutí SPD požadovalo po vedení města, aby pozastavilo činnost TIC BRNO v organizaci brněnských vánočních trhů do doby, než se celá věc řádně prošetří. Vedení města to ale odmítlo. Organizace však čelí auditu.

SPD navíc zvažuje podání trestního oznámení. „V nadcházejících týdnech jej na základě dalších informací a důkazů s největší pravděpodobností podáme,“ dodal Prokeš.

Primátorka uvedla, že město nechává zpracovat externí posouzení oprávněnosti personálních nákladů spojených s akcí za rok 2024 a posouzení hospodárnosti vynaložených nákladů. Kromě toho v organizaci provedl kontrolu magistrátní odbor interního auditu a kontroly.

„Obecně platí, že se kontroluje, jestli městem zřízené příspěvkové organizace při svém hospodaření s veřejnými prostředky dodržují zákony a jiné právní předpisy včetně oprávnění vymezených zřizovací listinou,“ řekla primátorka.

Výsledky by měly být v květnu. „Snažíme se, ať vše potřebné pro rozhodování o dalším postupu včetně vyvozování případných důsledků máme k dispozici co nejdříve, aby nedošlo v přípravě Brněnských Vánoc ke zbytečným prodlevám,“ dodala Vaňková.

Dehonestační kampaň

Hollan uvedl, že řešit cenu svetru na krokodýla, když se o brněnské akci mluví všude v okolní Evropě, je zoufalé. „Pokud se přestane investovat do kvality, je to návrat zpět. Brněnské Vánoce jsou středoevropským pojmem,“ zdůraznil Hollan s tím, že někteří politici usilují o to, aby to rozbili. „Přesně to se stane, pokud stávající dehonestační kampaní vyštvou Janulíkovou a její tým, který se dával roky dohromady a nyní šlape jako hodinky,“ varoval Hollan.

Související témata:

Výběr článků

Načítám