Hlavní obsah

Mikulov je blíž k vytouženému obchvatu, který zrychlí dopravu mezi Brnem a Vídní

2:53
2:53

Poslechněte si tento článek

Mikulov

Řidiče jedoucí v úterý z Brna do Mikulova překvapila dlouhá kolona. Na vině nebyla dopravní nehoda, ale pondělní svátek v Rakousku. Podobné komplikace lze na úseku z Brna do Mikulova směrem k rakouským hranicím brzy čekat denně. „Začátek léta se tady na provozu určitě projeví,“ potvrdil mluvčí jihomoravské policie Bohumil Malášek.

Foto: Jan Šmikmátor, Město Mikulov

Obchvat bude pro místní velkou úlevou od tranzitní dopravy, kamiony projíždí přímo městem.

Článek

Několik kilometrů dlouhou kolonu a s tím související dopravní komplikace způsobil návrat pracovníků do Rakouska z prodlouženého víkendu. Komplikovanou situaci by vyřešil obchvat Mikulova, který je zatím jen na papíře.

Foto: Jan Šmikmátor, Město Mikulov

Auta včetně kamionů se k hranicím s Rakouskem vlečou v dlouhých kolonách. Na dálnici, která by odlehčila městu, se čeká desítky let.

Ředitelství silnic a dálnic ale v řádu týdnů očekává, že od ministerstva životního prostředí získá kladné stanovisko EIA k dostavbě dálnice D52. „To pro nás bude obrovský start k tomu, abychom mohli dokončit přípravu,“ říká generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl.

Dlouhé čekání na dálnici

Rozhodnutí se týká stavby dálnice D52 z Pohořelic ke státní hranici České republiky s Rakouskem, což je úsek dlouhý 23,1 kilometru. Řidiči by po této dálnici do Vídně mohli jezdit podle ŘSD v letech 2031 nebo 2032. „Máme připravené projektové dokumentace pro úseky před a za Novomlýnskou nádrží, kde máme už zpracovaný koncept dokumentací. Po stanovisku EIA je okamžitě dopracujeme, budeme provádět inženýrskou činnost, abychom mohli požádat o povolení stavby,“ upřesnil generální ředitel Mátl.

V jižní části silnice běží majetkoprávní příprava. „Protože zde historicky bylo vydané územní rozhodnutí, máme geometrické plány a vykupujeme pozemky. A přestože čekáme na kladné stanoviska EIA, soutěžíme zároveň zpracovatele zadávací dokumentace stavby,“ dodal Mátl.

Kamiony jezdí městem

Stavba dálnice D52 z Pohořelic ke státní hranici s Rakouskem je rozdělena do tří úseků, dohromady měří 23,1 kilometru. Předpokládané náklady na úsek Nové Mlýny – státní hranice jsou 4,1 miliardy korun bez DPH, na úsek Pohořelice – Nové Mlýny 2,5 miliardy korun bez DPH. Náklady na dálniční úsek, který povede přes vodní dílo Nové Mlýny, vyplynou ze zvolené technologie. Stanovisko EIA má přinést rozhodnutí, jakým způsobem se překlene vodní nádrž Nové Mlýny. Zvažují se možnosti mostu nebo násypu.

Mikulov na dálnici čeká jako na velkou úlevu. „Vítáme každý krok, který nás posune blíž k vybudování a zprovoznění obchvatu města. Obchvat bude pro naše občany znamenat dlouho očekávanou úlevu od tranzitní dopravy, která projíždí přímo městem, způsobuje znečištění ovzduší, hluk a v neposlední řadě ohrožení zdraví a životů v případě dopravních nehod. Na obchvat Mikulova se netěšíme jen my v Mikulově, ale snad můžu s klidným svědomím říct, že všichni řidiči, kteří cestují mezi Brnem a Vídní,“ řekla starostka Mikulova Jitka Sobotková (ANO).

Související témata:

Výběr článků

Načítám