Článek
Celková modernizace začala před dvěma lety. „Od té doby jsou hotová dvě nástupiště a část rozšířeného podchodu a nyní se dočkala slavnostního otevření nová nádražní budova. Cestující tam najdou pokladny, toalety, výtah i přímý přístup na navazující první nástupiště a do podchodu,“ uvedla mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová. S plným provozem objektu se počítá v prosinci, kdy skončí práce na zbývajícím nástupišti a kolejích.
Stavebníci si vzali do gala nejen samotnou stanici, přičemž stará musela jít k zemi, ale také navazující úseky do Kuřimi a do brněnských Maloměřic. „Koncem letošního dubna jsme otevřeli pro veřejnost první dokončené nástupiště i část rozšířeného podchodu. Díky tomu odpadla nutnost využívat pro příchod k vlakům náhradní trasu přes koleje. Otevření nové budovy a přímého vstupu do podchodu teď přináší další zlepšení pro cestující,“ řekl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Nyní zbývá dokončit rekonstrukci třetího nástupiště a přilehlých kolejí. Pracuje se také na prodloužení podchodu pod celým kolejištěm, přičemž hotovo bude ještě letos. Do března příštího roku jsou v plánu dokončovací práce. „Přístup z podchodu až do Myslínovy ulice bude možný po výstavbě lávky přes říčku Ponávku, kterou zajistí město Brno,“ doplnila Eberl Friebová.

Nádraží nabídne větší komfort cestujícím
Náklady na rekonstrukci přesáhly 3,4 miliardy korun. Projekt z většiny financovala Evropská unie, která poskytla dotaci více než 2,5 miliardy. „Brno je významnou evropskou železniční křižovatkou a jeho role v budoucnu ještě vzroste, nejen s nástupem vysokorychlostních tratí. Finanční podpora z evropských zdrojů do důležitých infrastrukturních projektů, jako je investice do druhého největšího nádraží v jihomoravské metropoli, je proto naprosto klíčová,“ uvádí mluvčí Zastoupení Evropské komise v České republice Václav Lebeda.
Ze strany státu zajišťuje financování Státní fond dopravní infrastruktury. „Královopolské nádraží je příkladem komplexní dopravní stavby, která zlepší parametry nejen kolejí a nástupišť, ale vytvoří i odpovídající podmínky pro cestující díky moderní nádražní budově. Do otevření nového hlavního nádraží půjde o nejmodernější železniční stanici v jihomoravské metropoli,“ říká ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
Právě stavba nového hlavního nádraží, o jehož potřebě se v Brně mluví 100 let, se také pomalu hýbe dopředu. Správa železnic o prázdninách zahájila vypisování zakázek z důležitého balíku týkajícího se projektování staveb souvisejících s hlavním nádražím.
Současné nádraží totiž kapacitě nestačí a výstavba nového by se měla uskutečnit v letech 2028 až 2035. Odhadované náklady jsou 70 miliard korun. Nové nádraží umožní přivést vysokorychlostní vlaky a také zajistí dostatečnou kapacitu pro zvyšující se provoz.