Hlavní obsah

Brněnské Královo Pole má za téměř 3,5 miliardy moderní nádraží

3:25
3:25

Chcete-li článek poslouchat, přihlaste se

Brno

Nová nádražní budova vítá cestující v městské části Brno-Královo Pole, kde je druhé nejvýznamnější nádraží ve městě hned po tom hlavním. Přinese větší komfort. Kromě stanice, kde najdou zázemí i lidé z přilehlého terminálu MHD a příměstských autobusů, se práce dotkly nástupišť, kolejí i podchodu. Modernizace byla za omezeného provozu vlaků.

Foto: archiv Správa železnic

Nové nádraží v Králově Poli

Článek

Celková modernizace začala před dvěma lety. „Od té doby jsou hotová dvě nástupiště a část rozšířeného podchodu a nyní se dočkala slavnostního otevření nová nádražní budova. Cestující tam najdou pokladny, toalety, výtah i přímý přístup na navazující první nástupiště a do podchodu,“ uvedla mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová. S plným provozem objektu se počítá v prosinci, kdy skončí práce na zbývajícím nástupišti a kolejích.

Stavebníci si vzali do gala nejen samotnou stanici, přičemž stará musela jít k zemi, ale také navazující úseky do Kuřimi a do brněnských Maloměřic. „Koncem letošního dubna jsme otevřeli pro veřejnost první dokončené nástupiště i část rozšířeného podchodu. Díky tomu odpadla nutnost využívat pro příchod k vlakům náhradní trasu přes koleje. Otevření nové budovy a přímého vstupu do podchodu teď přináší další zlepšení pro cestující,“ řekl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Nyní zbývá dokončit rekonstrukci třetího nástupiště a přilehlých kolejí. Pracuje se také na prodloužení podchodu pod celým kolejištěm, přičemž hotovo bude ještě letos. Do března příštího roku jsou v plánu dokončovací práce. „Přístup z podchodu až do Myslínovy ulice bude možný po výstavbě lávky přes říčku Ponávku, kterou zajistí město Brno,“ doplnila Eberl Friebová.

Foto: archiv Správa železnic

Nádraží nabídne větší komfort cestujícím

Náklady na rekonstrukci přesáhly 3,4 miliardy korun. Projekt z většiny financovala Evropská unie, která poskytla dotaci více než 2,5 miliardy. „Brno je významnou evropskou železniční křižovatkou a jeho role v budoucnu ještě vzroste, nejen s nástupem vysokorychlostních tratí. Finanční podpora z evropských zdrojů do důležitých infrastrukturních projektů, jako je investice do druhého největšího nádraží v jihomoravské metropoli, je proto naprosto klíčová,“ uvádí mluvčí Zastoupení Evropské komise v České republice Václav Lebeda.

Ze strany státu zajišťuje financování Státní fond dopravní infrastruktury. „Královopolské nádraží je příkladem komplexní dopravní stavby, která zlepší parametry nejen kolejí a nástupišť, ale vytvoří i odpovídající podmínky pro cestující díky moderní nádražní budově. Do otevření nového hlavního nádraží půjde o nejmodernější železniční stanici v jihomoravské metropoli,“ říká ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

Právě stavba nového hlavního nádraží, o jehož potřebě se v Brně mluví 100 let, se také pomalu hýbe dopředu. Správa železnic o prázdninách zahájila vypisování zakázek z důležitého balíku týkajícího se projektování staveb souvisejících s hlavním nádražím.

Současné nádraží totiž kapacitě nestačí a výstavba nového by se měla uskutečnit v letech 2028 až 2035. Odhadované náklady jsou 70 miliard korun. Nové nádraží umožní přivést vysokorychlostní vlaky a také zajistí dostatečnou kapacitu pro zvyšující se provoz.

Související témata:

Výběr článků

Načítám