Hlavní obsah

Zlom se nekoná. Kontroverzní sdílené elektrokoloběžky zůstávají v ulicích Prahy

3:19
3:19

Poslechněte si tento článek

Sdílené elektrokoloběžky už v minulosti zakázaly světové metropole jako Paříž, Madrid nebo Melbourne. Praha se zatím mezi tato města nepřipojí. Pražští radní neschválili návrh náměstka primátora Zdeňka Hřiba (Piráti), aby byly sdílené elektrokoloběžky na území Prahy zakázány.

Foto: Jan David , Novinky

Koloběžky se objevují často i tam, kde nemají. Tady je jedna zaparkovaná na trávníku podél cyklostezky v Podolí u Žlutých lázní.

Článek

„Na úpravě problematiky koloběžek se pracovalo téměř dva roky. Dali jsme si opravdu velkou práci, abychom připravili regulaci kvalitně a v souladu s doporučením od tří ministerstev. Proto jsem velmi překvapen, že nyní zákaz koloběžek nepodpořili radní Spolu a STAN, přestože byl formulován přesně podle požadavků koaličních partnerů. Je to podvod na voličích,“ řekl Zdeněk Hřib po pondělním jednání rady.

Martin Sedeke (ODS), předseda dopravního výboru zastupitelstva a starosta Prahy 11, kontroval, že podaná ruka platí, ale není to bianco šek. „Návrh nebyl takový, abychom ho mohli akceptovat. S panem náměstkem jsme za jedno v řešení problému, nicméně společný cíl neznamená jít po cestě, která nám nepřipadá správná. Jde o to, jakým způsobem dostat koloběžky z ulic. Návrh jsme nemohli podpořit, je potřeba ho přepracovat,“ řekl.

Nový systém regulace sdílených dopravních prostředků měl být založen na smlouvách mezi TSK a provozovateli kol a elektrokol, která by bylo možné odkládat jenom na veřejných prostranstvích, která jsou k tomu určena. Za parkování pro každé z provozovaných kol či elektrokol měli také provozovatelé podle dřívějších informací platit 25 korun měsíčně. „Technická správa komunikací byla připravena odstraňovat koloběžky z ulic už od 1. srpna,“ podotkl Hřib. Více detailů radní po svém jednání nekomentovali.

Sdílené elektrokoloběžky mají už od svého zavedení své příznivce i odpůrce. Jedni je rádi využívají k rychlému přesunu po metropoli, jde zejména o zahraniční turisty. Jiní na ně nadávají s tím, že jde o půjčovny bez stálých provozoven, takže odložené koloběžky mohou překážet kdekoliv v ulicích.

Zaplevelování veřejného prostoru, kdy koloběžky končívají pohozené na nevhodných místech, je jen jednou ze stížností. Mezi další patří v souvislosti s jejich provozem přestupky a stížnosti na neukázněné uživatele, případně dopravní bezpečnostní rizika – jízda po chodnících, v protisměru, případně pod vlivem alkoholu.

Stížnosti na sdílené elektrokoloběžky nejsou podle generálního ředitele Technické správy komunikací Filipa Hájka neopodstatněné. Už na jaře zmínil, že v Praze se loni stalo 47 nehod, kde elektrokoloběžky hrály hlavní roli, v případě kol šlo o dvě. Havárie skončily sedmi těžkými a třiceti lehkými zraněními, a v jednom případě dokonce smrtí.

„Navrhujeme, že hlavní město nám udělí souhlas se zvláštním užíváním veřejného prostoru, který my pak budeme dávat dál. Týká se pouze sdílených kol a elektrokol,“ řekl tehdy Hájek k tomu, kdo by mohl na vybraných místech, v takzvaných hnízdech, zaparkovat. „Kdo nebude mít s námi smlouvu, nemůže provozovat a parkovat koloběžky a my je pak následně budeme odstraňovat,“ podotkl k návrhu, který nakonec neprošel městskou radou.

Elektrokoloběžek se tak Praha zatím nezbavila, jak se to nakonec povedlo v případě zákazu vozítek Segway, který v metropoli vstoupil v platnost v roce 2016, a to především v historickém centru města a dalších oblastech s vysokou koncentrací pěších. Podobně tehdy byla důvodem ochrana bezpečnosti chodců – město reagovalo na množící se stížnosti obyvatel i městských částí, které upozorňovaly na kolize, neukázněné chování turistů a obtěžování v úzkých ulicích.

Související témata:

Výběr článků

Načítám