Článek
„Na úpravě problematiky koloběžek se pracovalo téměř dva roky. Dali jsme si opravdu velkou práci, abychom připravili regulaci kvalitně a v souladu s doporučením od tří ministerstev. Proto jsem velmi překvapen, že nyní zákaz koloběžek nepodpořili radní Spolu a STAN, přestože byl formulován přesně podle požadavků koaličních partnerů. Je to podvod na voličích,“ řekl Zdeněk Hřib po pondělním jednání rady.
Martin Sedeke (ODS), předseda dopravního výboru zastupitelstva a starosta Prahy 11, kontroval, že podaná ruka platí, ale není to bianco šek. „Návrh nebyl takový, abychom ho mohli akceptovat. S panem náměstkem jsme za jedno v řešení problému, nicméně společný cíl neznamená jít po cestě, která nám nepřipadá správná. Jde o to, jakým způsobem dostat koloběžky z ulic. Návrh jsme nemohli podpořit, je potřeba ho přepracovat,“ řekl.
Nový systém regulace sdílených dopravních prostředků měl být založen na smlouvách mezi TSK a provozovateli kol a elektrokol, která by bylo možné odkládat jenom na veřejných prostranstvích, která jsou k tomu určena. Za parkování pro každé z provozovaných kol či elektrokol měli také provozovatelé podle dřívějších informací platit 25 korun měsíčně. „Technická správa komunikací byla připravena odstraňovat koloběžky z ulic už od 1. srpna,“ podotkl Hřib. Více detailů radní po svém jednání nekomentovali.
Sdílené elektrokoloběžky mají už od svého zavedení své příznivce i odpůrce. Jedni je rádi využívají k rychlému přesunu po metropoli, jde zejména o zahraniční turisty. Jiní na ně nadávají s tím, že jde o půjčovny bez stálých provozoven, takže odložené koloběžky mohou překážet kdekoliv v ulicích.
Zaplevelování veřejného prostoru, kdy koloběžky končívají pohozené na nevhodných místech, je jen jednou ze stížností. Mezi další patří v souvislosti s jejich provozem přestupky a stížnosti na neukázněné uživatele, případně dopravní bezpečnostní rizika – jízda po chodnících, v protisměru, případně pod vlivem alkoholu.
Stížnosti na sdílené elektrokoloběžky nejsou podle generálního ředitele Technické správy komunikací Filipa Hájka neopodstatněné. Už na jaře zmínil, že v Praze se loni stalo 47 nehod, kde elektrokoloběžky hrály hlavní roli, v případě kol šlo o dvě. Havárie skončily sedmi těžkými a třiceti lehkými zraněními, a v jednom případě dokonce smrtí.
„Navrhujeme, že hlavní město nám udělí souhlas se zvláštním užíváním veřejného prostoru, který my pak budeme dávat dál. Týká se pouze sdílených kol a elektrokol,“ řekl tehdy Hájek k tomu, kdo by mohl na vybraných místech, v takzvaných hnízdech, zaparkovat. „Kdo nebude mít s námi smlouvu, nemůže provozovat a parkovat koloběžky a my je pak následně budeme odstraňovat,“ podotkl k návrhu, který nakonec neprošel městskou radou.
Elektrokoloběžek se tak Praha zatím nezbavila, jak se to nakonec povedlo v případě zákazu vozítek Segway, který v metropoli vstoupil v platnost v roce 2016, a to především v historickém centru města a dalších oblastech s vysokou koncentrací pěších. Podobně tehdy byla důvodem ochrana bezpečnosti chodců – město reagovalo na množící se stížnosti obyvatel i městských částí, které upozorňovaly na kolize, neukázněné chování turistů a obtěžování v úzkých ulicích.