Hlavní obsah

Povinné ručení už mají desetitisíce elektrokoloběžek

2:26
2:26

Poslechněte si tento článek

Už více než rok platí povinné pojištění elektrokoloběžek a dalších drobných vozítek. Od dubna loňského roku si je pojistilo zhruba 38,2 tisíce lidí a firem, z toho 5,2 tisíce letos. Škody, které za tu dobu způsobily, šly do desítek milionů. V řadě případů se to týkalo i těch nepojištěných.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační fotografie

Článek

Loni majitelé nahlásili 331 pojistných událostí v celkové výši 16 milionů korun. „Letos to bylo zatím 133 škod za 5,1 milionu Kč,“ uvedla Česká kancelář pojistitelů. U nepojištěných vozidel řešila loni šestnáct škod a letos dvanáct celkem za více než 1,4 milionu korun.

„Vždy jde o škody způsobené třetím osobám, nikoliv samotnému jezdci nebo majiteli koloběžky,“ doplnil mluvčí kanceláře Tomáš Pavlík.

Povinné ručení u koloběžek začíná na sumě zhruba 250 korun za rok, může se ale vyšplhat až na 1500.

Povinnost mít povinné ručení i na drobná vozidla s rychlostí nad 25 kilometrů v hodině, případně pro ta, která dokážou jet rychleji než čtrnáct kilometrů v hodině a zároveň váží více než 25 kilogramů, částečně změnila i nabídku na trhu. Velcí prodejci podle průzkumu organizace Prevenci pro život výrazně omezili nabídku rychlejších modelů, aby zákazníci nemuseli řešit pojištění.

Naopak nabídka specializovaných e-shopů se diametrálně liší – v nabídce mají 32 modelů nad 25 km/h a jen dva pod touto hranicí. Srovnávač Heureka, který zahrnuje i specializované prodejce, aktuálně uvádí 418 modelů pod 25 km/h a 251 rychlejších.

„Zákazníci si ale musí být vědomi, že odpovědnost za sjednání pojištění je na nich,“ upozornila ředitelka organizace Radka Binhaková.

Příliš rychlé stroje nesmějí na cyklostezky

Na trhu jsou dnes podle ní dostupné i elektrokoloběžky s maximální rychlostí až 120 kilometrů za hodinu. Taková zařízení už spadají do kategorie motorových vozidel. Jejich provoz se tak řídí přísnějšími pravidly – například není možné je legálně používat na cyklostezkách, i když se konstrukčně jedná o koloběžku.

Zvláštní pozornost si zaslouží i nabídka některých prodejců, kteří umožňují takzvané odčipování, tedy úpravu softwaru nebo hardwaru, která zvyšuje maximální rychlost. V takovém případě se z původně nepojištěného zařízení stává vozidlo, na které se povinnost sjednat povinné ručení vztahuje. A to bez ohledu na to, že byl stroj zakoupen jako model s omezenou rychlostí.

Výběr článků

Načítám