Článek
Generální ředitel Technické správy komunikací Filip Hájek očekává, že práce skončí v prvním kvartálu roku 2027. Tato část projektu spolyká asi 425 milionů korun.
Náměstek primátora Zdeněk Hřib (Piráti) označil slavnostní poklepání základního kamene za historický okamžik. „Čekali jsme na něj velice dlouho. Objevovaly se různé pokusy, návrhy a vizualizace, jak by se měl most pojmout. Dnes přestáváme stavět vzdušné zámky, oficiálně zahajujeme stavbu jedné z částí libeňského soumostí,“ uvedl na staveništi.
Starosta Prahy 8 Ondřej Gros (ODS) vnímá dílo architekta Pavla Janáka, které slouží od roku 1928 a nikdy se nedočkalo opravy, jako důležité dopravní spojení přes Vltavu do Prahy 7. „Velmi nám teď chybí, což plodí další problémy v dopravě. Jsem rád, že začínáme stavět, a přeji si, aby stavba pokračovala co nejrychleji, protože to spojení je skutečně potřeba,“ poznamenal.
Nejde ale jen o propojení obou městských částí, ať MHD, nebo individuální dopravou, projekt přináší též nový veřejný prostor. Pod obloukem totiž vznikne náměstí a nebytové prostory.
„Vytváříme náměstíčko, které propojí administrativní část Libně s bytovou částí. Vzniknou kavárny, služby, bude to úžasný prostor,“ slíbil za architekty Petr Tej, spoluautor Štvanické lávky.
Nová část soumostí, která se právě začala rodit, je podle něj na motivy původního Janákova mostu. „Vzniká v úrovni bývalého východního ramene Vltavy, takže my tím připomínáme, že tudy tekla řeka,“ přiblížil Tej.

Budoucí podoba mostu a okolí v Praze 8.
Libeňské soumostí měří 1,2 kilometry. Od Holešovic ho tvoří most přes Vltavu, na který navazuje tzv. inundační most, jenž slouží jako ochrana před povodní, a po valu pokračuje dalším mostním objektem, který se v úterý začal stavět.
„Budeme pak pokračovat směrem k Palmovce, kde má vzniknout nový podchod Vojanova, který zlepší vazbu pěších ze stanice metra Palmovka do části směrem k supermarketu,“ doplnil Hájek.
Celý most hotový snad v závěru desetiletí
Oprava celého soumostí by podle současných odhadů měla skončit v závěru tohoto desetiletí. Práce jsou rozdělené do čtyř fází. Zbývající tři se buď povolují, nebo projektují. Hájek doufá, že potřebná povolení se podaří získat v srpnu příští rok.
„V současné době máme podanou žádost o povolení provizorního mostu, který má v budoucnu dočasně převést přes Vltavu sítě a umožnit pěší prostupnost,“ popsal.

Další části mostu jsou ve fázi projektování nebo povolování.
Historický most přes řeku chtělo město původně zrekonstruovat, ukázalo se však, že je v horším stavu, než se předpokládalo. V budoucnu tak vznikne replika konstrukce na původních pilířích.
Postup vedení města kritizuje šéf opoziční Prahy sobě a bývalý radní pro dopravu Adam Scheinherr. „Je ostuda, že po více než roce od výluky se na Libeňáku začíná něco dít až teď. Předal jsem poprvé v historii mostu připravený projekt i se zhotovitelem, ale vedení města se rozhodlo ho měnit, zdržovat a také několikanásobně prodražit,“ uvedl.
„Zatímco náměstek Hřib jezdí služebním autem po republice, Pražané nemůžou přejet most tramvají mezi Prahou 7 a 8. Tohle není pokrok, ale oslava neschopnosti,“ dodal.