Článek
Na stavbě, která mění podobu pražských Holešovic, dělníci pracují už dva roky. „Dvě nová nádraží už dostávají definitivní podobu. Vše směřuje k tomu, aby se na trať mohly prvního srpna vrátit vlaky.
Cestující tak začnou využívat jak moderní nádraží v Bubnech, tak i nová nástupiště na Výstavišti,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka. Podle něj trať nabídne novou pohodlnou alternativu pro cestování po metropoli.
Na budově nového nádraží v Bubnech o rozměrech 250 na 50 metrů probíhají závěrečné práce. Pokládá se dlažba, instalují se přístřešky, výtahy, eskalátory a skleněná zábradlí. „Ve vestibulech dokončujeme podhledy a připravují se prostory pro obchody. V dalších týdnech bude osazen informační systém, mobiliář a dokončí se úpravy okolí včetně nové zeleně,“ řekl ředitel stavby Petr Hanzal ze společnosti Metrostav TBR.

Stanici Praha- Bubny začali někteří lidé přezdívat Ementál, sýr připomínají světlíky ve stropě.
Tři nové dvoukolejné estakády, které na stanici navazují, jsou již stavebně hotové, zbývají jen koleje. Na zastávce Výstaviště se dokončuje dlažba a montují se přístřešky, zábradlí a výtahové šachty. Na trati směrem na Kralupy zbývá ještě dopnout troleje.
„Díky novým mostům zmizel frekventovaný přejezd v Bubenské ulici a železniční násep, který dříve rozděloval okolní čtvrti. Místo něj vzniklo nové spojení Letné a Holešovic ulicí Nicholase Wintona,“ uvedl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. Dodal, že v červnu bude otevřena nová lávka a chodník na zastávku Praha-Výstaviště, což zkrátí cestu do Stromovky.
Pod vlakem stromy a parková úprava
Pod estakádou ve Strojnické ulici se dokončuje pokládka chodníků a asfaltování silnice. Pod tratí vznikl prostor, který bude otevřen lidem. „Bude tam vysazeno přes 60 stromů, připravíme parkové cesty a zatravnění,“ vysvětlila Novinkám Eva Schreierová, která pracuje ve Správě železnic jako správce stavby.
V budoucnu se ale pod estakádou počítá se vznikem zázemí pro železnici a také novými obchodními jednotkami. Správa železnic momentálně chystá projekt a práce by měly začít asi za dva roky. Z ulic Janovského a Schnirichova by měly vzniknout návazné cesty ve směru k Výstavišti.

V oblasti Výstaviště se již v zadní části tyčí vlaková zastávka, zatímco pod estakádou je zatím velké staveniště.

Na Zátorech je Správa železnic prvním investorem, který v brownfieldu buduje.
V úseku od Bubenské ulice směrem k nádraží Bubny (v oblasti Zátory) se chystá bytová výstavba. „My jsme první, kdo v tomto území staví. Náš most tam nyní působí trochu komicky, protože je nízko nad terénem, ale v budoucnu by se celý terén měl snižovat až o tři a půl metru a na to jsou pilíře na estakádě připraveny,“ dodala Schreierová.
Stavbu realizují společnosti Metrostav TBR, OHLA ŽS a Elektrizace železnic Praha. Náklady přesahují 5,6 miliardy korun. Projekt je financován z evropského programu Nástroj pro propojení Evropy a ze Státního fondu dopravní infrastruktury.
Prodražení o 600 milionů
Celá stavba se prodražila zhruba o 600 milionů korun, což podle Shreierové způsobily dvě zásadní položky, kdy se při stanici Vltavská vkládaly předstihové objekty kvůli stavbě Vltavské filharmonie.
„Jde o dvoupólový most a pilotovou stěnu, které zajistí to, že až se bude stavět jáma pro filharmonii, tak se nebude muset zasahovat do železnice. To ani není možné kvůli dotaci Evropské unie, kde platí pravidlo udržitelnosti, do té stavby se nesmí pět let sáhnout, to by celou stavbu filharmonie zdrželo,“ řekla.

Nad zastávkou Výstaviště vznikla také nová lávka pro pěší. Usnadní místním přístup k vlaku i tramvaji.
Další větší položkou je neplánovaná stavba 700 metrů dlouhé kolejové trati ve směru na Kralupy, jejíž stav se ukázal jako nevyhovující, a bylo třeba ji nahradit novými kolejemi i náspem.
Stavba je součástí většího projektu Praha–Letiště–Kladno, který má celkem 11 etap. Hotový je už Negrelliho viadukt, pokračuje přestavba Masarykova nádraží i modernizace trati mezi Kladnem a Kladnem-Ostrovcem.
Letos chce Správa železnic začít přestavbu trati z Ruzyně do Kladna a příští rok vybrat firmu pro úsek z Výstaviště do nové podzemní stanice v Dejvicích. Vlaky na letiště by podle plánů měly jezdit kolem roku 2030.