Hlavní obsah

S kamerou na stavbě lanové dráhy na Petřín. Sesuvům půdy brání speciální zeď 18 metrů pod zemí

2:31
2:31

Chcete-li článek poslouchat, přihlaste se

Praha

Petřínská lanová dráha je od loňského podzimu mimo provoz a momentálně prochází nejnáročnější modernizací v novodobé historii. Na místě probíhají rozsáhlé stavební práce, jejichž cílem je nejen obnova tratě, ale také zajištění nestabilního svahu. Jak to na staveništi vypadá, jsme zjišťovali s kamerou a podívat se můžete ve video reportáži Novinek.

Jak pokračuje stavba lanové dráhy na Petřín.Video: Marek Tereba, Novinky

Článek

„V dolní části jsme už dokončili železobetonovou desku, na kterou budou položeny koleje. Jde o zhruba čtvrtinu až pětinu části dráhy. Směrem nahoru pokračujeme se zemními pracemi a připravujeme podklady pro další betonáž,“ vysvětlil Novinkám projektový manažer Dopravního podniku hlavního města Prahy (DPP) Milan Bohadlo.

Podle něj se během prací objevily jen menší komplikace. „Jediné překvapení bylo v podloží. Svahem Petřína se dlouhodobě sleduje drobný posun směrem k Vltavě, v řádu milimetrů ročně. Proto jsme trasu lanovky zajistili pěti pilotovými stěnami, které sahají až do hloubky osmnácti metrů a stabilizují svah v prostoru dráhy,“ doplnil.

Foto: Novinky

Ve spodní části svahu se již rýsuje obrys kolejiště, v horní části se zatím zpevňuje terén.

Bohadlo zároveň zdůraznil, že trať se po rekonstrukci nebude výrazně lišit od té původní. „Vozy se budou potkávat v klasické Abtově výhybně a koleje mají stejný rozchod jako doposud, mimo jiné totožný s tramvajovou sítí v Praze.“

„Novinkou ale bude způsob brzdění – už ne na laně, ale přímo na koleji. To znamená, že dráha bude využívat jen tažné lano,“ dodal.

Na nových vozech se již pracuje

Podle vedoucího odboru komunikace pražského dopravního podniku Daniela Šabíka by práce s betonáží mohly být dokončeny do konce letošního roku, následně dojde k montáži kolejového svršku. Ta bude probíhat přes zimu.

Současně se pracuje i na nových vozech. „Ve Švýcarsku už vznikají jednotlivé díly. V nejbližší době začne kompletace a první vůz by měl být do konce roku nalakován. Na jaře ho přepravíme do Prahy, kde proběhnou první zkušební jízdy – zatím bez cestujících a s různou zátěží. Pokud půjde vše podle plánu, v létě příštího roku by se veřejnost mohla svézt v rámci zkušebního provozu,“ popsal Šabík.

Jak bude vypadat nová lanovka jsme natáčeli při jejím představení v listopadu roku 2023.Video: Marek Tereba, Novinky

Celková cena rekonstrukce tratě vychází na zhruba 134 milionů korun. Dopravní podnik současně připravuje i úpravy stanic a jejich bezbariérové zpřístupnění, u těchto prací ale čeká na pokyn ze strany radních hlavního města Prahy.

Lanová dráha na Petřín je mimo provoz od 13. září 2024, kdy vydatné deště způsobily sesuv svahu a ten znemožnil bezpečný provoz dráhy. Současná rekonstrukce je nejrozsáhlejší v novodobé historii dráhy a zahrnuje kompletní výměnu kolejového svršku, odvodnění i zpevnění svahu.

Anketa

Svezete se zmodernizovanou lanovou dráhou na Petřín?
Jistě, těším se na to
87,4 %
Rozhodnu se až dráhu zprovozní
3,5 %
Ne, neláká mě to
9,1 %
Celkem hlasovalo 396 čtenářů.

Výběr článků

Načítám