Článek
Běžné, tedy provozní výdaje města budou podle návrhu 96,02 miliardy korun. Nejvíce peněz z nich má jít na dopravu, a to asi 31,05 miliardy korun. Na školství a sport zamíří 27,92 miliardy. Z investic návrh rovněž nejvíce peněz alokuje do dopravy, a to 10,42 miliardy korun.
„V běžných provozních částkách Praha ročně dá 25 miliard na provoz MHD. Tři miliardy se rozdělují na grantech pro kulturu, sport a sociální oblast,“ popsal na pondělní tiskové konferenci po jednání vedení města radní pro oblast financí Zdeněk Kovařík (ODS).
Největší investicí plánovanou na příští rok je stejně jako letos stavba metra D, na kterou mají jít tři miliardy korun. Dalších 850 milionů zamíří na rekonstrukci Průmyslového paláce na Výstavišti, která začala v roce 2022 a příští rok by měla být dokončena. Na přestavbu Libeňského mostu je v návrhu vyčleněno asi 453,3 milionu korun, podle posledních informací nicméně Technická správa komunikací (TSK) kvůli problémům s antimonopolním úřadem práce přeruší a připraví nový projekt.
Město dále plánuje utratit například 400 milionů za již zahájenou stavbu P+R parkovacího domu na Opatově, 395 milionů na dokončovanou stavbu Dvoreckého mostu mezi Prahou 4 a Prahou 5, 450 milionů za letos zahájenou výstavbu tramvajové trati do Malešic, 349 milionů za pokračující přípravu projektu Vltavské filharmonie nebo 415 milionů za plánovanou rekonstrukci staré linky Ústřední čistírny odpadních vod (ÚCOV).
Deficit se zaplatí z úspor
Plánované výdaje jsou o něco vyšší než příjmy, rozdíl plánuje město uhradit z úspor z minulých let. „Formální rozpočtový schodek je ovšem v plné výši kryt finančními zdroji a návrh rozpočtu vlastního hlavního města Prahy na rok 2026 tak lze charakterizovat jako zdrojově vyrovnaný,“ hlásá důvodová zpráva.

