Článek
„Pro pravidelnou obnovu našeho vozového parku jsme se rozhodli zvolit vozy, které jsou vyráběny sériově a osvědčily se svou spolehlivostí u jiných organizací v Česku i zahraničí,“ uvedl ředitel Zdravotnické záchranné služby hlavního města Prahy (ZZS HMP) Petr Kolouch.
Dodal, že díky podpoře zřizovatele se daří držet obměnu vozidel po šesti letech a zhruba 300 tisících najetých kilometrech. „To je režim, který tady akceptujeme už druhou pětiletku.“
Na rozdíl od dřívějších vozidel s nástavbou využívají nové sanitky vestavbu ve standardně vyráběném automobilu. „Jsme rádi, že výběrové řízení vyhrála česká firma. Vzhledem k napjaté situaci na trhu s náhradními díly je pro nás důležité, že máme zajištěný stabilní provoz,“ dodal Kolouch.

Ve výbavě nechybí monitor životních funkcí, plicní ventilátor, kyslíková terapie ani výkonná klimatizace pro uchovávání léčiv.
Nové vozy jsou menší, ale mají plnohodnotné vybavení včetně elektrohydraulických nosítek, které usnadňují manipulaci s pacienty. „Je to ergonomická pomoc našim záchranářům a záchranářkám,“ doplnil ředitel. Právě menší rozměry a pohon všech kol usnadní zásahy v těžko dostupných částech metropole.
Lepší prostupnost městem
„Vozy jsou sice menší, ale mají lepší prostupnost v centru Prahy. Díky tomu pro nás bude daleko komfortnější zasahovat na hůře přístupných místech,“ potvrdil záchranář Jiří Strašek.
Záchranáři v Praze ročně zasahují u více než 140 tisíc případů. Primárně budou nová vozidla nasazena u nejvytíženějších výjezdových skupin v centru města. Ze 24 základen vyjíždí během dne až 38 výjezdových skupin rychlé zdravotnické pomoci, v noci pak 31. Až 87 procent událostí přitom posádky zvládnou bez nutnosti zapojení lékaře.

Vozy rychlé zdravotnické pomoci najezdí měsíčně v Praze až 6000 kilometrů.
Vozidla Volkswagen Crafter jsou vybavena dieselovým motorem o výkonu 130 kW, osmistupňovou automatickou převodovkou a pohonem všech kol. Mají téměř šest metrů na délku a provozní hmotnost přes čtyři tuny.
Cena jednoho kompletně vybaveného vozu činí necelých 4,8 milionu korun. Celý nákup byl hrazen z provozních prostředků ZZS HMP.