Hlavní obsah

Praha otevře šest nových tramvajových linek. První změny nastanou s otevřením Dvoreckého mostu

Praha plánuje rozšíření tramvajové dopravy o šest nových tratí, které mají denně obsloužit až 150 tisíc cestujících. Nový plán představili zástupci hlavního města, dopravního podniku a organizátora hromadné dopravy Ropid. Materiál ukazuje, jak se v nejbližších letech změní trasy tramvají i návazných autobusů.

Foto: Jan David, Novinky

Nejnovější tramvaj pro Prahu 52T

Článek

„Představené tratě se stávají realitou. Výstavba Dvoreckého mostu míří do finále, tramvajová trať na Václavském náměstí také dosáhla významných milníků. Počernická je ve výstavbě, už je tam přeložen první kus káranského vodovodu,“ uvedl technický ředitel Dopravního podniku pro povrchovou dopravu Jan Šurovský.

Ve vysokém stupni přípravy jsou podle něj další tři nové tramvajové tratě: Olšanská – Habrová u Nákladového nádraží Žižkov, Malovanka – Strahov a do třetice Libuš – Nové Dvory.

„Ještě je potřebujeme vysoutěžit a v řadě případů je pro nás výzvou dotahovat s projektanty dokumentace pro výběr zhotovitele. Zdržely nás odpovědi na dodatečné dotazy uchazečů. Pokud vše vyjde, za rok dva můžeme stavět,“ doplnil Šurovský.

Publikace ukazuje každou novou trať, doplňuje detailní schéma provozu tramvajových linek i návazných autobusů a vizualizace, jak se některé části Prahy promění. První změny v provozu Pražské integrované dopravy nastanou už na počátku března příštího roku s otevřením Dvoreckého mostu. V rámci projektu dojde ke změnám v provozu autobusů na pankrácké pláni.

„Představujeme novinky s využitím i nedávno otevřených staveb,“ řekl náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti) u mapy s trasami. Zdůraznil novou linku číslo 20. „Začíná na trati v Modřanech, kterou jsme otvírali nedávno. Od března pojede přes Dvorecký most, aby skončila na Dědině na trati, kterou jsme otevírali také relativně nedávno,“ uvedl.

„Tramvajový boom, který v Praze nastal, nám tak umožňuje naplánovat tuto novou linku, dvacítku. Tím ale nekončíme. V roce 2027 se má otevřít propojka na horním konci Václavského náměstí. A kromě toho máme naplánovaný tramvajový okruh, jehož je Dvorecký most první vlaštovkou,“ dodal náměstek.

Podle Hřiba povede z nového mostu mezi Prahou 5 a Prahou 4 trasa Jeremenkovou ulicí na Budějovickou, dále do Michle, přes Bohdalec a Fakultní nemocnici Královské Vinohrady, odkud se napojí na stávající síť.

„Nejsložitější úsek tramvajového okruhu bude na severu města, kde se mimo tramvaje do Suchdola potřebujeme dostat přes Vltavu konceptem most a tunel, který bude hotový až někdy v roce 2034 nebo 2035 – podle povolovacích procesů. Jde o to dostat se z Podbaby přes Bohnice do Kobylis,“ doplnil Hřib.

V nejbližších dvou letech čeká Pražany řada novinek: dvojnásobek autobusů bude celotýdně propojovat Budějovickou se Smíchovem, tramvaje zajistí přímá spojení z Barrandova do Podolí a z Podolí na I. P. Pavlova. Tramvaje také spojí Vršovice a Francouzskou ulici se středem Václavského náměstí, Masarykovým nádražím a Dlouhou třídou.

Z náměstí Republiky bude rychleji dostupná Bělehradská ulice přes zastávku Muzeum, stejně tak se zlepší spojení od Národního divadla do dolní části Vinohradské ulice.

Po Dvoreckém mostu bude jako první zprovozněná na jaře 2027 tramvajová trať Jarov v úseku Olšanská - Habrová, která nabídne obyvatelům Vackova a Třebešína zrychlené spojení do středu města tramvají číslo 5. Dopravně také podpoří budoucí čtvrť v prostoru bývalého nákladového nádraží Žižkov.

V létě 2027 se rozjedou tramvaje v horní části Václavského náměstí. Novou trať budou využívat linky 6, 14 a 29, a po zprovoznění trati do Malešic i linka 13. Na konci stejného roku propojí tramvajové koleje Strahov se severní částí města, s metrem na Hradčanské, s Letnou, či s náměstím Republiky. Na Strahov pojednou nové linky 28 a 29.

Do Malešic pojedou od jara 2028 přímé linky 15 a 16 od Náměstí Míru a Karlova náměstí. Sídliště se tak dočká tramvají po šedesáti letech od doby, kdy se zde jejich provoz plánoval. Od jara stejného roku vyjede i prodloužená linka 17 z Libuše na Nové Dvory, kde se v budoucnu bude přestupovat na novou linku metra D.

Výběr článků

Načítám