Hlavní obsah

Změny u Muzea v Praze do konce roku: magistrála se posune, lidé se dostanou z metra po eskalátoru

3:45
3:45

Chcete-li článek poslouchat, přihlaste se

Praha

Stavba tramvajové trati v centru metropole přinese ještě do konce roku několik novinek, třeba nový eskalátor. Aktuálně jsou koleje u Národního muzea položené, jejich část k hlavnímu nádraží ale zůstane plánovaně nedokončená. Pod Václavským náměstím vzniká strojovna k obří zavlažovací nádrži.

Jak pokračuje stavba tramvajové trati v centru metropoleVideo: Michaela Bartošová, Novinky

Článek

Staveniště u stanice metra Muzeum je rozdělené do dvou hlavních části. Jedna leží směrem od magistrály a pomníku sv. Václava na Vinohrady, druhá pokračuje dolů až do poloviny Václavského náměstí. Novinky navštívily obě místa s projektovým manažerem Janem Kostarem, který na stavbě zastupuje pražský dopravní podnik.

Za historickou budovou Národního muzea je vidět v zemi velký železobetonový objekt, který je investicí technické správy komunikací. Zrušený podchod pod magistrálou na tomto místě je zasypaný a změnil se na zázemí pro zahradníky, kteří se starají o městskou zeleň.

V místě odsunuté magistrály zatím vyrůstají základy pro stožáry trakčního vedení, kvůli přeložkám sítí se tu dělníci dostávali do hloubky až osmi metrů. Opodál na křižovatce už ale od půlky září leží kolejová konstrukce. „Je to budoucí rozvětvení směrem na Vinohradskou a doprava do Škrétovy ulice,“ říká Kostar a ukazuje směrem k I.P. Pavlova.

Foto: Jan David, Novinky

Auta mají jet po magistrále právě tudy po kolejích ještě do konce roku, ukazuje stavbyvedoucí Jaroslav Jezl.

Právě přes tuto kolejovou konstrukci mají jezdit ještě do konce letošního roku auta po magistrále směrem od centra k hlavnímu nádraží a dál na Prahu 7. „Dva současné pruhy přehodíme sem ke staré budově muzea. Vozidla zároveň začnou jezdit po nové vozovce,“ potvrdil plány Kostar.

Ještě do konce září se tady objeví litý asfalt a koleje na tomto místě získají definitivní podobu. Dopravy se podle něj změny nedotknou, auta budou stále jezdit ve dvou pruzích v obou směrech.

Na druhém konci této konstrukce mezi historickou a novou budovou Národního muzea pokračují tramvajové koleje nejen k Václavskému náměstí, ale i k hlavnímu nádraží. Zatím zůstanou zakončené slepě a další fáze nastane až s rekonstrukcí okolí tohoto vlakového uzlu.

„Založení tramvajové trati je tady naprojektováno už dlouho. A až se bude časem stavět trať k hlavnímu nádraží a dál do Bolzanovy ulice, nebudeme přímo tady muset dělat výluku,“ řekl vedoucí oddělení komunikace dopravního podniku Daniel Šabík. Z Václavského náměstí ale koleje přes magistrálu k hlavnímu nádraží v rámci této výstavby nepovedou.

Změnami prochází i Václavské náměstí, kde stavbaři přestavěli a rozšířili výstup z vestibulu stanice metra Muzeum vedle rohového Domu potravin.

„Chceme ho otevřít do konce roku. Nahradí dva staré výstupy po stranách sochy sv. Václava, kudy nově povede tramvajová trať,“ popsal Kostar. Nový východ je širší a bude mít jeden eskalátor. Další centrální výstup vznikne uprostřed náměstí v místě jednoho ze zrušených východů stanice Můstek.

Právě tady je teď největší stavební ruch. Vznikla tu obří retenční nádrž na zadržování dešťové vody, kdy se dělníci dostali do hloubky jedenácti metrů pod povrchem. Nádrž s objemem tři sta kubických metrů je již hotová, nyní pokračují práce na betonování dvoupatrové strojovny s čerpadly a technologiemi na čištění vody.

Po dokončení bude využívána k závlaze dvojitého stromořadí díky vybudování soustavy dvou větví dešťové kanalizace v horní části náměstí. Souběžně s tím tu dělníci chystají novou infrastrukturu pro budoucí akce. Středem náměstí vede pod zemí takzvaný energovod s technickými přípojkami, jeho součástí je i zapuštěný základ pro vánoční strom u křižovatky s Opletalovou ulicí.

Výběr článků

Načítám