Hlavní obsah

Praha chystá vršovickou Drážní promenádu. Místo vlaků po ní pojedou cyklisté

Bývalou dvoukolejnou trať mezi Vršovicemi a Strašnicemi vlaky přestaly křižovat před pěti lety, kdy ji nahradila přeložka úseku mezi Vršovicemi a Hostivaří. Praha zde na 4,2 km dlouhém úseku připravuje vršovickou Drážní promenádu pro pěší i cyklisty končící na Zahradním městě, zatímco státní organizace podél ní obloukem položí novou vysokorychlostní trať VRT směr Brno.

Foto: Terra Florida a PUSA

Vizualizace drážní promenády, na které je patrný úsek kolejí připomínající drážní historii tohoto koridoru.

Článek

Rada hlavního města na pondělním jednání pro realizaci promenády odsouhlasila podmínky spolupráce s Prahou 10 a Správou železnic (SŽ). Cílem dohody je sladit výstavbu celostátně významného železničního projektu VRT s plánovanou transformací rozvojového území Bohdalec – Slatiny, která bude zahrnovat i vznik nové městské čtvrti.

Přesná konečná cena promenády v tuto chvíli ještě známa není, protože se projekt nachází ve fázi příprav a realizace se odhaduje nejdříve po roce 2031.

Hlavní město zatím zadalo vypracování projektu pro stavební povolení promenády a jedná se SŽ o odkupu potřebných pozemků, ze kterých koleje zmizely už v březnu 2021. „Máme nějakou konkrétní nabídku a já bych byl rád, aby se to zpracovalo co nejdříve,“ dodal náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti) s tím, že transakci by rád dokončil ještě v tomto roce.

Foto: Terra Florida a PUSA

Vizualizace Drážní promenády, která o poznání více zprůchodní Prahu 10

Promenáda, coby někdejší klíčová vlaková trasa, se může směle rozkročit v čtyřmetrovou cyklostezku a 3,5 metru širokou souběžnou cestu pro chodce. „Město připravuje skrze TSK Drážní promenádu v plnohodnotných parametrech dle zveřejněné studie. Několik úseků bude v budoucnu dotčeno výstavbou nových kolejí,“ popsal Novinkám náměstek primátora pro oblast územního a strategického rozvoje Petr Hlaváček (STAN).

„Na území Bohdalec-Slatiny plánujeme vybudovat novou železniční trať i zázemí pro odstavení vysokorychlostních vlaků. To je pro spolehlivý provoz na VRT klíčové. V úzké spolupráci s hlavním městem Prahou a Městskou částí Praha 10 proto vznikla prověřovací urbanistická studie, jejíž výstupy nyní stvrzuje memorandum,“ potvrdila Právu Nela Eberl Friebová, mluvčí SŽ.

Plánované usnesení ošetřuje také možná místa střetu vedení Drážní promenády s VRT. „My úseky, které stavbou trati dotčeny nebudou, připravíme rovnou v plnohodnotných parametrech v souladu s březnovým usnesením zastupitelstva a zbylé úseky zrealizujeme aspoň provizorně tak, aby promenáda byla funkční v celé své délce co nejdříve,“ popsal Hřib.

Foto: Terra Florida a PUSA

Drážní promenáda na mapce

Oblast Bohdalec – Slatiny v současné chvíli představuje rozsáhlý brownfield. „Tato lokalita bude nejvíce ze všech dotčena výstavbou vysokorychlostní železnice. Díky dobré spolupráci se Správou železnic se nám podařilo najít způsob, jak ji městotvorně integrovat do nové čtvrti. Vše se daří koordinovat i s významným projektem vršovické Drážní promenády,“ uzavřel Hlaváček.

Součástí dohody je také koordinace výstavby s plánovanou tramvajovou tratí Bohdalec – Vršovice, jež bude součástí tramvajového okruhu, a dalšími dopravními stavbami, které promění dnes zanedbané území v moderní městskou čtvrť.

„Dohodou se Správou železnic a Prahou 10 zajišťujeme, že s tratí vznikne i Drážní promenáda a celkově lepší zajištění MHD. Tyto projekty mají být přínosem pro lidi, ne bariérou,“ dodal primátor hlavního města Bohuslav Svoboda (ODS).

Foto: Terra Florida a PUSA

Vizualizace Drážní promenády v Praze během nočních hodin

Výběr článků

Načítám