Článek
Pražská doprava vstupuje do nové éry. Správa železnic v pátek spustila provoz na modernizované trati mezi Bubny a novou zastávkou Výstaviště.
Pro cestující z Kladenska to znamená pohodlnější přestup z vlaků na linku C a první konkrétní krok k přímému železničnímu spojení z centra Prahy na Letiště Václava Havla.
Od soboty 2. srpna tudy začnou jezdit vlaky do Kralup nad Vltavou a dále do Ústí nad Labem, od pondělí 4. srpna ho budou využívat i spoje z Masarykova nádraží do Kladna. Díky zvýšení kapacity tratě bude možné nasadit více vlaků než dosud.
„Tento projekt je mimořádně významný nejen z hlediska dopravy, ale do značné míry mění tvář hlavního města. Bubenské nádraží se stává základním kamenem nové čtvrti, která zde v příštích letech vznikne,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

Novinkou v českém měřítku je i samotná stanice. Vlaky zde poprvé vjíždějí přímo do interiéru budovy o rozměrech 250 × 50 metrů, která rovněž stojí na pilířích.

Na nástupiště cestující vyvezou eskalátory či výtahy a čekárny jsou prosklené, s živými stromy a automatickou závlahou. Pod nástupišti vznikl prostor pro více než desítku obchodů a služeb, které se budou postupně otevírat.
Modernizovaný úsek měří bezmála kilometr a téměř celý stojí na pilířích. Průchozí estakády nahradily původní železniční náspy, které Holešovice po desítky let rozdělovaly. Díky tomu zanikl frekventovaný přejezd v Bubenské ulici a vznikla nová ulice Nicolase Wintona, která spojuje horní a dolní část čtvrti.
„Kdybych měl projekt popsat jedním slovem, je to velkorysost. Stavba byla mimořádně náročná jak technicky, tak organizačně. Potvrdilo se ale, že stát, město i místní dokážou táhnout za jeden provaz,“ uvedl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Součástí stavby je i nová zastávka Praha-Výstaviště. Nástupiště jsou přístupná po schodech i výtazích, nad kolejemi směrem na Kladno vede nová lávka, která propojuje Letnou se Stromovkou.
Vlakem na letiště snad za 5 let
Celkové náklady stavby dosáhly 5,64 miliardy korun. Projekt byl z 85 procent spolufinancován z evropského programu Nástroj pro propojení Evropy (CEF), který přispěl částkou zhruba 2,5 miliardy korun.

Pohled na stanici Praha-Výstaviště letos v červenci, těsně před dokončením.
Původní budova bubenského nádraží nezmizí. Aktuálně prochází přestavbou na Centrum paměti a dialogu Bubny, které připomene téměř 50 tisíc Židů deportovaných z této stanice během druhé světové války. Otevření je plánováno za dva roky.
Modernizace trati Bubny–Výstaviště je klíčovou součástí rozsáhlého projektu Praha – Letiště – Kladno, rozděleného do 11 etap. Po Negrelliho viaduktu a nynějších Buben bude následovat modernizace úseku Praha-Ruzyně – Kladno a příprava stavby z Výstaviště do nové podzemní stanice v Dejvicích.
Pokud po letech sporů, půjde nyní vše podle plánu, cestující by se z centra Prahy na Letiště Václava Havla mohli svézt vlakem kolem roku 2030.