Hlavní obsah

Nové dopravní sloupky na Malé Straně mají nepovolaným autům zabránit ve vjezdu na Kampu či ke Karlovu mostu

4:18
4:18

Poslechněte si tento článek

Obě strany větvení malostranské ulice U Lužického semináře s Cihelnou čerstvě zahrazují dopravní sloupky. Situace může budit zvláštní dojem, protože zasahují i za obrubník. Ten ale plní symbolickou roli, protože s vozovkou splývá do jedné roviny jakožto zóna primárně pro pěší. Radnice Prahy 1 tak hodlá zklidnit dopravu u Kampy a Karlova mostu.

Dopravní sloupky při instalaci v ulici U Lužického semináře a CihelnáVideo: Jan Šponar, Novinky

Článek

Městská část Praha 1 chce tímto cíleným opatřením zklidnit dopravu v památkově chráněné oblasti. Stavba sloupků se v současnosti nachází ve fázi realizace firmou Energovod. Po jejím dokončení zůstanou sloupky prozatím zasunuty a oblast zůstane průjezdná jako doposud. V září bude zahájena informační kampaň určená rezidentům i podnikatelům, jejímž cílem bude umožnit provedení registrací pro oprávněný vjezd.

„Sloupky proti chodcům! Proč?“ uvedl překvapeně na sociální síti uživatel Petr Šabach, který příspěvek doplnil fotografiemi právě instalovaných zábran po celé šířce ulice tak, aby byl přístup nepovolaným přijíždějícím vozidlům z přilehlého Klárova dále k Lužickému semináři zamezen.

Foto: Jan Šponar, Novinky

Větvení ulic při pohledu směrem od parku na Klárově a linky metra A Malostranská. Vpravo leží ulice U Lužického semináře a vlevo Cihelná.

„Jedná se o oblast s obytnou zónou, nikoli o pěší zónu ve smyslu paragrafu 39 zákona o silničním provozu. Obytná zóna umožňuje pohyb chodců po celé šíři komunikace, ale zároveň dovoluje vjezd dopravní obsluhy – za přesně definovaných podmínek,“ vysvětlil Novinkám Richard Bureš, radní Prahy 1 pro investice a SmartCities.

Nutno podotknout, že vjezd nepovolaným motoristům již řadu let zapovídala dopravní značka „zákaz vjezdu mimo dopravní obsluhu“. „Značení však nebylo v praxi dostatečně respektováno. Sloupky mají tento režim zpřehlednit, automatizovaně vymáhat a zároveň zohlednit potřeby místních obyvatel, podnikatelů i návštěvníků,“ řekl Novinkám radní.

Sloupky Bft jsou odolné natolik, že by při pokusu o brutální průnik skrz nárazem pravděpodobně zvládly zastavit i náklaďák. Cena jednoho kusu se na trhu pohybuje i kolem 100 tisíc korun. Zahrazení tvoří součást širší koncepce Prahy 1 na zklidnění oblasti Malé Strany a Kampy, a to ve spolupráci s Technickou správou komunikací (TSK), která by měla v budoucnu správu sloupků od radnice převzít.

Foto: Jan Šponar, Novinky

Dopravní sloupky v ulici U Lužického semináře v centru Prahy

Systém funguje tak, že centrální městská část vede v evidenci seznam státních poznávacích značek, které rozpoznává pouliční kamera. Jakmile identifikuje příslušnou značku, sloupky se vozidlu spustí dolů a poté zas vysunou nahoru. „Průjezd bude umožněn vozidlům s platným vjezdovým oprávněním, která jsou uvedena v centrálním informačním systému (CIS) TSK. V odůvodněných případech je možné žádat o jednorázové či opakované oprávnění – například v případě stěhování, servisu, zásahu řemeslníka nebo návštěvy hotelu,“ vylíčil radní.

Dodal, že držitelé platných parkovacích oprávnění, jejichž vozidla jsou evidována v Centrálním informačním systému (CIS) TSK a spadají do nastavené zóny nebo přímo do lokality za sloupky, nebudou muset žádnou registraci provádět – jejich vjezd bude systémem automaticky povolen.

„Vjezd tedy bude automaticky povolen například rezidentům s trvalým pobytem či sídlem v dané oblasti, držitelům parkovacích oprávnění vydaných pro určenou oblast Prahy 1 včetně abonentů, provozovatelům garáží či zásobování, návštěvníkům hotelů a dalších subjektů s oprávněným důvodem,“ dodal radní Bureš s tím, že další žadatelé mohou požádat o dočasné či opakované oprávnění. Žádost bude možné podat nejen fyzicky na úřadě, ale i prostřednictvím online aplikace, která je výsledkem společného projektu městské části a TSK. Má tak zjednodušit proces pro všechny uživatele i správu systému.

Foto: Jan Šponar, Novinky

Detail zbrusu nového dopravního sloupku v pražské ulici U Lužického semináře

Hradba sloupků zároveň počítá s možnými krizovými scénáři, kdy bude nutné průjezd uvolnit integrovanému záchrannému systému (IZS). CIS TSK totiž eviduje i značky těmto složkám. „Nad rámec tohoto režimu je navíc dispečink IZS vybaven tabletem s přístupem do řídicí aplikace, díky které může sloupky ovládat dálkově ve všech lokalitách. V případě zásahu tak může dojít ke spuštění sloupků manuálně, bez ohledu na konkrétní evidenci vozidla,“ vysvětlil Richard Bureš.

Celé technické řešení bylo připravováno v úzké spolupráci s Policií ČR. Detailní umístění jednotlivých sloupků i jejich vzájemné vzdálenosti odpovídají bezpečnostním standardům pro zabránění nežádoucího vjezdu. „Projektová dokumentace byla konzultována s Institutem plánování a rozvoje hlavního města Prahy (IPR), bylo vydáno platné stavební povolení a městská část obdržela rovněž souhlasné závazné stanovisko orgánu památkové péče,“ uzavírá radní.

Foto: Jan Šponar, Novinky

Pohled do ulice Cihelná na Malé Straně, kde instalují dopravní sloupky stejně tak jako U Lužického semináře.

Související témata:

Výběr článků

Načítám