Článek
„To už se fakt někdo v dopravním podniku zbláznil, ne?“ rozčiloval se jeden z uživatelů sítě X. „Praha má skoro 130 klimatizovaných tramvají. A víte kolik jich právě teď jezdí po Praze? Třicet dva. V totálním horku,“ divil se na konci víkendu autor příspěvku, který do druhého dne vidělo přes 148 tisíc uživatelů.
Další vysvětloval, že za situaci mohou klimatizované tramvaje zablokované víkendovou výlukou na pražském Smíchově. „Problém je s výlukou na Andělu, kvůli které je výrazně omezena vypravenost z vozovny Motol, kde je nejvíce klimatizovaných vozidel. Do toho taky zasahují opravy či jejich údržba,“ zněl další z komentářů, který vidělo přes 22 tisíc uživatelů.
Dopravní podnik Novinkám potvrdil, že provoz části klimatizovaných souprav z vozovny Motol blokovala výluka na Andělu, ale i další údržba. „O víkendu jezdilo tramvají opravdu méně. Ale do pátku jezdily po Praze všechny klimatizované tramvaje, které máme, a teď od pondělí zase jezdí. Aktuálně jde o více než devadesát tramvají,“ řekl Daniel Šabík, vedoucí komunikace Dopravního podniku hlavního města Prahy (DPP).
Vozovna Motol má ve svém vozovém parku část klimatizovaných tramvají a podle Šabíka je nevypravovala mimořádně pouze v sobotu 28. června a v neděli 29. června kvůli víkendové výluce v úseku Anděl – Sídliště Řepy. „Když je výluka krátkodobá, tak tramvaje mezi vozovnami nepřesouváme. Část jich tak v sobotu a v neděli zůstala v Motole, protože bychom tam museli přesunout zase jiná vozidla. Ekonomicky to nedává žádný smysl,“ tvrdí.
„Když je výluka dlouhodobá, vždy se na to připravíme, uděláme akci Kulový blesk a tramvaje vystěhujeme a rozstrkáme, jako to bylo v případě dlouhodobé rekonstrukce vozovny Hloubětín nebo v případě Střešovic,“ zmínil vedoucí komunikace s tím, že na takové velké akce má cenu se připravit.
Dopravní podnik má aktuálně ve vozovém parku celkem 753 tramvají určených pro pravidelný provoz, z toho 127 jich je s celovozovou klimatizací. Skutečný počet tramvají s chlazením je ale na začátku letních prázdnin nižší kvůli preventivní údržbě i kvůli opravám po nehodách.
„Dnes jsme vypravili 92 klimatizovaných tramvají do provozu, 25 podstupuje předepsanou preventivní nebo mimořádnou údržbu a 10 vozů tvoří provozní zálohu. Obdobné vypravení předpokládáme i zítra, tedy od července,“ dodal Daniel Šabík s tím, že při venkovních teplotách vyšších než 25 stupňů Celsia musí být teplota uvnitř vozu vždy o jeden až šest stupňů nižší než teplota venku.
Pražané se brzy dočkají nového typu klimatizovaných tramvají, v příštím roce má dorazit dvacet tramvají typu Škoda ForCity Plus Praha 52T, které jsou plně klimatizované. Celkem má dopravní podnik rámcovou smlouvu na nákup až dvou set těchto vozů, přičemž dalších dvacet by mělo dorazit v roce 2026. První dvě soupravy už jezdí od června na tramvajové lince číslo 12.