Článek
„V poslední době se i v Praze začalo diskutovat o tom, jak podobu přepravy elektrokol a elektrokoloběžek v Pražské integrované dopravě řešit v budoucnu,“ potvrdil Novinkám Martin Šubrt, náměstek ředitele pro městskou dopravu v organizaci Ropid.
„Proběhly už i některé konzultace s hasičským záchranným sborem, přičemž dopravní podnik prostřednictvím svých podnikových hasičů sbírá podklady o tomto problému i v zahraničí,“ podotknul Šubrt z Ropidu, který odpovídá za smluvní přepravní podmínky v Pražské integrované dopravě.
Obdobný zákaz už zavedli například v Brně, Mostě, Ústí nad Labem, Táboře nebo naposledy na severu Moravy. Dopravní podnik Ostrava vydal nařízení, podle kterého platí od 1. října zákaz převážet v městských tramvajích, trolejbusech i autobusech elektrokoloběžky a elektrokola právě kvůli bezpečnosti.
„Z našich zkušeností vyplývá, že zhruba polovina požárů elektrokol a elektrokoloběžek je zaznamenána při jejich nabíjení. Ostatní případy jsou spojeny se skladováním nebo samotným provozem,“ uvedla mluvčí moravskoslezských hasičů Kamila Langerová a upozornila, že riskantní může být i cesta výtahem s elektrokoloběžkou.
Ondřej Suchý, ředitel Technického ústavu požární ochrany v Praze, popisuje, že baterie se může poškodit mechanicky, například při pádu koloběžky na schodech. „Možnost, že s ní majitel vstoupí do dopravního prostředku, kde mu začne následně hořet, je možná,“ uvedl pro Novinky.
„Proces takového hoření je velmi dynamický a pro osoby v daném prostoru také velmi nebezpečný,“ podotknul šéf specializovaného hasičského pracoviště, které se zabývá vývojem a výzkumem v oblasti požární ochrany, certifikací techniky, i expertizami a znaleckými posudky.

Lidé si navíc na internetových fórech doporučují kutilské úpravy baterií kvůli lepšímu dojezdu. Požár ale hrozí, i když do systému z výroby nezasáhnou. „Baterie u elektrokoloběžek není tak dobře chráněná, voděodolná, jako u elektrovozidel, a postupem času existuje malé riziko nastartování takzvané „thermal runaway reakce“, neboli tepelného úniku, který může vést k rozkladu článků,“ zmiňuje Suchý.
To vede k uvolňování plynu, syčení, vylétávání monočlánků a požáru elektrokoloběžky. K nastartování této reakce nemusí dojít jen při dobíjení akumulátoru nebo po nárazu či pádu baterie, ale i v případě vniknutí vody, zejména pokud se jedná v zimních měsících o slanou vodu. „Nežádoucí reakce může být zpočátku pozvolná, ale postupem času zrychluje, až vede k viditelným efektům popsaným výše,“ dodal.
Přeprava elektrokoloběžek v Praze se zatím řídí stejnými pravidly jako přeprava jízdních kol. V autobusech dovolena není, v tramvajích pouze ve vyznačených úsecích shodně s jízdními koly. V metru platí podobně jako u jízdních kol dovolena přeprava na každé první a poslední plošině vagonu s výjimkou plošiny za strojvedoucím.
„Předpokládáme, že na jednom z nejbližších výborů pro dopravu na zastupitelstvu bude tato věc projednávána. Nejprve bude posuzována podoba přepravy elektrokol a elektrokoloběžek v metru, kde jsou rizika případné nehody způsobené zahořením baterií s ohledem na omezené prostory nejvyšší,“ dodal Martin Šubrt z Ropidu.