Hlavní obsah

Zástavba by mohla být i nad kolejištěm pražského hlavního nádraží

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Tlak na volné pozemky je v Praze tak obrovský, že se hledají i tam, kde zdánlivě žádné nejsou. A to například i nad kolejištěm hlavního nádraží, které je zatím drážním územím.

Foto: Petr Janiš, Právo

Pohled na kolejiště hlavního nádraží ze Španělské ulice.

Článek

Radní Prahy 2 v pondělí podle mluvčí Andrey Zoulové schválili podnět ke změně územního plánu u kolejiště, který vzešel od Českých drah a od společnosti, v níž jsou vedle drah zastoupeni také manažeři investiční skupiny Penta.

Návrh předložil místostarosta Jan Recman (ODS), který Novinkám řekl, že rozhodnutí musí potvrdit zastupitelstvo Prahy 2 příští týden.

Drážní území se má podle schváleného dokumentu změnit na smíšené městské jádro se specificky stanoveným podílem podlahových ploch a zeleně. Nad kolejištěm by patrně vzniklo zastřešení na pylonech, jakási platforma a na ní domy.

Nejen Železniční most. Posudek o historickém dědictví se týká i hlavního nádraží a filharmonie

Domácí

Podle spolků Arnika a AutoMat, které na návrh upozornily, investoři spěchají, protože hlavní město přestane v pololetí přijímat podněty ke změně územního plánu.

A to kvůli novému stavebnímu zákonu a kvůli novému metropolitnímu územnímu plánu, který by se měl schvalovat v roce 2026.

Spolky: Ne za zavřenými dveřmi

Spolky zarazila účast a zájem investora, který s Českými drahami přestavuje Masarykovo nádraží a postavil vedle něj objemnou novostavbu Masaryk Centre, která překračuje výškový limit 40 metrů v Pražské památkové rezervaci.

Kolejiště hlavního nádraží navíc leží těsně za hranicí rezervace.

„Zásadní koncepční otázky rozvoje města nelze řešit narychlo a za zavřenými dveřmi, nejprve je třeba transparentně a se všemi aktéry – památkáři, urbanisty, klimatology a dalšími odborníky, stejně tak s veřejností – prodiskutovat, jestli je možné v tomto místě vůbec stavět a za jakých podmínek,“ řekla Anna Vinklárková z Arniky.

Foto: Petr Janiš, Právo

Dva ze tří portálů vinohradských tunelů u hlavního nádraží.

„O tak významném území by mělo rozhodovat město, a nikoliv soukromá korporace,“ doplnil Michal Kalina z AutoMatu.

Podobně se však vyjádřil i zástupce Penty Martin Lánský. Na dotaz, čím chce Penta secesní a památkově chráněnou budovu hlavního nádraží obestavět, reagoval:

„Kolem tohoto území teprve musí proběhnout obsáhlá veřejná debata, kde se budou vedle dopravní infrastruktury a potřeb města řešit i aspekty životního prostředí, urbanismu a památkové ochrany. To bude proces ještě řádově na roky.“

Soutěž na každý dům

Rozsáhlé území je vymezeno Vinohradskou třídou a Seifertovou ulicí. Radní Prahy 2 se shodli, že pro území má vzniknout širší pracovní skupina.

„Bude realizována otevřená anonymní mezinárodní urbanistická soutěž, která prověří širší vztahy v území včetně napojení na veřejnou infrastrukturu, kapacitu zástavby a vizuální vazby na navazující historickou zástavbu v širším okolí. Bude realizována architektonická soutěž na jednotlivé objekty v řešeném území,“ stojí v usnesení radních.

Nápad na zástavbu nad kolejištěm se v Praze objevil tu a tam i dříve, nikdy však zatím nevedl k realizaci. U hlavního nádraží se může změnit leccos, pokud by k uskutečnění dospěl také nedávný výsledek mezinárodní soutěže, již vypsala Správa železnic s Prahou.

Nová podoba hlavního nádraží v Praze je k vidění ve virtuální prohlídce

Domácí

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám