Článek
Stavět se má úsek od Pražského okruhu s exitem Psáry až po hotovou část u Mezna. Celkem chybí tak 64 kilometrů dálnice včetně obchvatu Jílového a přivaděče od Týnce nad Sázavou.
Zástupci Ředitelství silnic a dálnic a konzultanti představili obyvatelům regionu, přes který povede středočeská část budoucí dálnice D3, harmonogram zahájení majetkoprávního vypořádání formou dobrovolného výkupu. „Přibližují veřejnosti postup výkupů a další kroky,“ uvedl mluvčí ředitelství Jiří Veselý. K úseku mezi obcemi Hostěradice a Václavice už jsou podle Veselého postupně rozesílány návrhy kupních smluv.
„Konkrétní výši cen nelze předem sdělit, cena se stanovuje na základě znaleckého posudku,“ uvedl Veselý na dotaz Práva s tím, že se postupuje podle liniového zákona. Cena určená znaleckým posudkem se zvyšuje osminásobkem v případě nestavebního pozemku, v případě stavebního pozemku se cena násobí 1,5krát.
Vyvlastnění zatím není ve hře
Od letošního jara působí v terénu geodeti, kteří zpracovávají geometrické plány nezbytné pro výkupy pozemků. „V některých případech ještě zaměření nejsou dokončena, a to zejména na obhospodařovaných pozemcích s plodinami. Geodeti vždy jednají přímo se zemědělci nebo vlastníky tak, aby byl vstup na pozemek domluvený a minimalizovalo se případné poškození úrody,“ ujistil mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl.

Mapa plánovaných úseků chybějící dálnice D3
Mohou však nastat situace, kdy vlastník odmítne pozemek prodat. „V tuto chvíli se vykupuje na základě dohody ŘSD s vlastníkem, jedná se tedy ze strany vlastníků pozemků o dobrovolný výkup a závisí na souhlasu vlastníka. Nelze aplikovat institut vyvlastnění,“ uvedl Veselý.
Institut vyvlastnění lze podle něj použít až v okamžiku získání pravomocného územního rozhodnutí. „Cena se pak opět stanovuje na základě znaleckého posudku, nelze však již aplikovat osminásobek nebo 1,5násobek u stavebních pozemků,“ doplnil Veselý.
Vrty pro tunely
Pravděpodobně už v srpnu začnou průzkumné vrty pro přípravu plánovaných tunelů v Posázaví. Právě to je jedno z kritických míst, kde se místní obávají dopadů stavby. V minulosti už mnohokrát zopakovali, že se obávají ztráty spodní vody. Ministerstvo dopravy přislíbilo, že ještě před stavbou dálnice tady vznikne nový přivaděč pitné vody.

Dálnice D3 na které se v úseku Tábor - České Budějovice bude jezdit rychlostí 150 kilometrů za hodinu.
Kritika zní i na další vytčenou trasu. Podle sdružení Alternativa D3 je nesmyslné, že dálnice přiveze auta na už nyní přetížený Pražský okruh u Jesenice. Také by podle zástupců sdružení neměla dálnice vést cennou krajinou Posázaví, jehož ochránci místo toho požadují rozšíření stávající silnice I/3 kolem Benešova a výstavbu obchvatů obcí. „Záměr ŘSD nemá zatím ani rozhodnutí o umístění stavby. Stát platí předčasné a drahé přípravy z našich daní,“ upozorňuje Alternativa na svém letáku.
Podle ministerstva je ale rozšíření současné frekventované a věčně ucpané silnice I/3 nereálné a nedostačující pro očekávatelný zvyšující se provoz.