Hlavní obsah

Vojáci vyšetřili, proč upadl za letu kryt L-159. Pilot za to nemohl

Na vojenské letecké základně v Čáslavi si zhluboka oddechli. Za březnovou nehodou, kdy se dvoumístnému letounu L-159 uvolnil kryt kabiny a dopadl do polí na Chrudimsku, nestojí lidská chyba, ale technická závada. Vyplývá to z šetření vojenské komise, jejíž výsledky má Právo k dispozici.

Foto: Aktu.cz

Kryt kabiny byl nalezen u vodní nádrže Seč

Článek

„Šetřením komise velitele vzdušných sil a odboru dohledu nad vojenským letectvím ministerstva obrany bylo zjištěno, že příčinou nehody byla technická závada zámku překrytu a aretačního mechanismu,“ řekl Právu mluvčí generálního štábu Tomáš Maruščák.

Na Kamčatce havaroval letoun s 28 lidmi na palubě. Nikdo nepřežil

Svět

Dodal, že podle komise posádka letounu zareagovala podle předepsaných postupů. „Klesla na nižší letovou hladinu a následně v pořádku přistála na domovské základně v Čáslavi.“

Výrobce letounů, společnost Aero Vodochody, proto provedl kontrolu všech zámků dvoumístných letounů L-159, kterých má armáda osm. Do té doby nemohly létat.

Armáda má štěstí

Podle mluvčího Aera Tobiáše Tvrdíka se ztotožnili s výsledky vyšetřování. „Můžeme potvrdit, že příčinou byla technická závada zámků kabiny, intenzivně proto pracujeme na kontrole a případných výměnách zámků překrytu letounů L-159 provozovaných armádou,“ sdělil Právu Tvrdík.

K incidentu došlo 26. března při výcvikovém letu. Kryt kabiny po závadě zámku dopadl mezi obce Chuchel a Rostejn u Sečské přehrady. „Nikdo nebyl zraněn ani ohrožen. Žádné škody na majetku na zemi nevznikly,“ řekla tehdy Právu mluvčí generálního štábu Magdalena Dvořáková.

Bitevníky L-159 stejně jako gripeny létají ze základny Čáslav, která leží 20 kilometrů od místa, kam zbytky krytu dopadly. Skleněný kryt hledal několik hodin armádní vrtulník.

Ruský systém S-500 dokáže ničit hypersonické zbraně ve vesmíru

Evropa

Úplně stejný incident armáda zažila v červnu 2016, kdy ve výšce 3,5 kilometru nad Kolínem nešťastnou náhodou pilot uvolnil skleněný kryt kabiny dvoumístného stroje. Také tehdy posádka nezazmatkovala a bez potíží přistála na letišti v Čáslavi. Zbytky krytu tehdy také spadly do pole a nikoho nezranily. Podle Tvrdíka vyšetřování tehdy došlo k tomu, že za nehodu mohl lidský faktor.

Chybu udělal i pilot L-159 v říjnu 2010, kdy odhodil u Drnovic na Blanensku přídavné palivové nádrže, ani tehdy se nikomu naštěstí nic nestalo.

Původně armáda v roce 2000 pořídila 72 letounů L-159, většinu postupně odprodala a nyní létá už jen s 24 stroji, z toho jich je osm dvoumístných.

Reklama

Výběr článků

Načítám