Hlavní obsah

Vlaky pojedou na jihu Moravy po unikátním mostu

Právo, miv
BŘECLAV

Do ojedinělé operace se pustili stavitelé koridorové železniční trati z Moravy do Bratislavy na úseku z Břeclavi do Lanžhota. Pár stovek metrů od břeclavského nádraží usazují na místo novou konstrukci přemostění Dyje.

Článek

Náhrada starého mostu nad Dyjí je největší stavební operací při výstavbě koridorů na jihu Moravy. Nad hladinu řeky míří nová konstrukce, vážící úctyhodných 560 tun. Vlastní práce na přestěhování mostu vypukly naplno v pondělí, kdy začali odborníci s nasouváním mostu na připravené pilíře.

Kolos putoval po lesních cestách

"Most je zvednutý a usazený na teflonových kluzácích. Hydraulické válce jej pak postupně posouvají na místo, kam by měl dorazit do večera," popsal pracovní postup pracovník stavby. Montéři konstrukci sestavili na pravém břehu řeky, přičemž husarským kouskem byl již pouhý transport konstrukce úzkými lesními cestami na místo montáže.

"Má rozpětí sedmašedesát metrů a byl na místě sestaven ze svařovaných dílů. V podstatě lze říci, že přivážené nosníky měly třetinu délky mostu," prozradil vedoucí výsunu Radim Novotný. Ve středu odpoledne byla konstrukce z velké části nad vodou a po dokončení transportu na místo bude v sobotu usazená na své místo na pilířích.

Nový most nahradí 60 let starou konstrukci

Součástí akce je i výstavba mostu přes Dyji pro sousední kolej. To bude okamžik, kdy zmizí původní železniční most, který pochází z poválečných let. Ocelová konstrukce UNRRA byla společná pro obě koleje trati do Bratislavy. Jediný most nahradí dva samostatné. Po usazení prvního uvolní starý most místo pro další elegantní ocelový oblouk.

Zvolený způsob výstavby mostu umožní do budoucna jednodušší postup při údržbě nebo po osmdesáti letech při další výměně konstrukce. Dva jednokolejné mosty nabízí zachování dopravy v případě jakýchkoliv prací vždy alespoň po zbývající koleji.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám