Hlavní obsah

Ve vlacích Moravia na jihu Moravy nebudou průvodčí

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Elektrické jednotky Moravia v majetku Jihomoravského kraje budou od konce roku bez vlakvedoucích, tedy průvodčích. V rámci výběru provozovatele krajských vlaků jeho vedení plánuje, že dopravce soupravy obsadí jen strojvedoucím. Soutěž na deset let vyhrály České dráhy, bez průvodčích začnou jezdit od prosince s novým jízdním řádem.

Foto: Milan Vojtek, Právo

Jihomoravský kraj chce od dopravce pro jednotky Moravia jen strojvedoucí.

Článek

Přepravní kontrolu včetně prodeje jízdních dokladů podle krajské mluvčí zajistí ve vlacích Moravia jezdících v úseku Tišnov - Břeclav a Letovice - Křenovice zaměstnanci společnosti Kordis JMK, což je provozovatel integrované hromadné dopravy na jižní Moravě. „To umožní zajistit služby operativně dle aktuálních potřeb,“ dodala mluvčí.

Kordis má zajistit ve vlacích kontrolu jízdenek revizory, podobně jako je tomu u autobusů. Jízdenky lze koupit v pokladnách, případně prostřednictvím chytrého telefonu. Lidé z Kordisu se ale nezapojí do dopravních úkonů, jako je dohled při nástupu cestujících.

Fungovat to může, ale ne vždy. Osoba podílející se na zabezpečení jízdy může chybět, míní železničáři. „Strojvedoucí běžné činnosti zvládne sám, ale někdy na úkor delšího času, a tedy zpoždění. Například poruchy dveří a podobně,“ řekl Novinkám strojvedoucí, který s krajskými vlaky jezdí.

Vlak, který nejede nikam

Cestování

Podle kraje ale není nutné, aby ve vlaku byl jiný personál než strojvedoucí. „Vlakový personál obecně provádí dvě činnosti: odbavení vlaku a přepravní kontrolu včetně prodeje jízdenek. Odbavení vlaku je činnost potřebná zejména na starších vlacích, kde nebylo automatické zavírání dveří, bezpečnostní kamery a ochrana proti rozjezdu při otevřených dveřích,“ uvedla mluvčí kraje Alena Knotková.

Kamerové systémy pro dohled nad prostorem dveří krajské vlaky mají, výrobce jednotek garantuje, že mohou být v provozu obsazeny jen strojvedoucím. „Z tohoto pohledu není nutné, aby na vlaku byl personál pro odbavení vlaku přítomen,“ dodala mluvčí. Kraj proto v rámci výběrového řízení na provozovatele svých vlaků vlakvedoucí nechtěl.

Vlakvedoucí jsou však mimo jiné potřební při mimořádných událostech, jako je požár či nutná evakuace cestujících a další. Knotková dodala, že bude-li potřeba, kraj vlakvedoucí doobjedná.

Dráhám nezbývá než souhlasit

„Respektujeme rozhodnutí objednatele požadovat spoje bez vlakového doprovodu, tedy bez vlakvedoucích a průvodčích,“ uvedla mluvčí Českých drah Vanda Rajnochová. Vlaky mají kamery a zabezpečení dveří, ne vždy je to ale dostačující. „Na základě zkušeností z provozování osobních vlaků bychom doporučili u vlaků krajských linek, kde jsou kapacitní příměstské jednotky, aby byly s ohledem na bezpečnost a servis cestujícím vlakovým personálem doprovázeny,“ míní mluvčí.

Důvodem je délka vlaku „Je třeba vzít v úvahu, že čtyřvozová jednotka Moravia má kapacitu 333 míst k sezení. Jede po hlavním železničním koridoru s velkou frekvencí spojů a vysokými traťovými rychlostmi, na Blansko se jedná o frekventovanou, ale poměrně nepřehlednou trať s malými oblouky, ve kterých jsou některé zastávky,“ řekla mluvčí Českých drah.

Na koleje u Plzně dal někdo beton, vlak do něj narazil

Krimi

Reklama

Výběr článků

Načítám