Hlavní obsah

V pražském metru se sešli odpůrci reklamy

ČTK, Eva Zajíčková, Právo
PRAHA

Několik desítek odpůrců reklamy, především studentů uměleckých škol, se v pondělí večer sešlo ve stanici pražského metra Dejvická. "Ilegální vernisáži" v metru předcházela protestní akce.

Foto: Dana Ehlová
Článek

Na protest proti účinkům reklamy překryli mladí lidé poutače ve vitrínách klientů agentury euroAWK bílými plakáty s velkým černým otazníkem a odkazem na internetovou adresu www.ztohoven.cz. Agentura podala trestní oznámení.

Odkazují také na červené neonové srdce od výtvarníka Jiřího Davida, které svítilo na Hradě poslední dny funkčního období exprezidenta Václava Havla. David ale spojitost s akcí popřel, i když připustil, že o ní "něco slyšel" a "vnitřně" ji jako umělecký a sociální projev podporuje. "Jinak s ní já osobně nemám nic společného," řekl. Podle něj má být mezi angažovanými umělci například Roman Týc a lidé, kteří v lednu jeho srdce přetvořili na otazník.

Znásilněné podvědomí

Podle internetových stránek akce s vitrínami upozorňuje na to, jak reklama "zneužívá naše nejvnitřnější touhy, myšlenky a city, aby prodávala zboží".

Reklamní agentura se rozhodla podat trestní oznámení na neznámého pachatele pro poškození majetku. "Stihli od noci překrýt veškeré plochy v metru, odhadem asi 800 vitrín. Řadu z nich také poškodili. Nelegální plakáty odstraňujeme," řekla Michaela Fryšová z obchodního oddělení. Podle ní se skupina dostala i do prostor metra, jež bývají v noci uzavřeny. Kolem 15:00 již byla více než polovina nelegálních plakátů pryč, dodala.

Podle dopravního podniku se skupina lidí vydávala za zaměstnance reklamní agentury a reklamy překryla v době, kdy ještě jezdilo metro. "Z hlediska dalšího postupu bude dopravní podnik věnovat zvýšenou pozornost obdobným aktivitám," uvedl dopravní podnik. Podle něj měla skupina lidí k některým vitrínám patrně i klíče.

Manifest zveřejněný na stránkách s heslem "Znásilněný podvědomí" například uvádí, že reklama postupně a nenápadně znásilňuje podvědomí každého z nás. "Vytváříme jiné reklamy. Takové, které nemůžete přejít bez povšimnutí. Takové, které vzbuzují neklid. Takové, které se nesnaží vplížit do vaší mysli bočním vchodem podvědomí. Třeba budou i vám otazníky milejší než dokonalý svět vyretušovaných tváří," vzkazuje veřejnosti.

Související témata:

Výběr článků

Načítám