Článek
„Na prvním stupni v matematice dosáhly nejlepších výsledků stejně jako v ostatních šetřeních východoasijské země Singapur, Tchaj-wan, Korea. Lepších výsledků než ČR pak dosáhla Litva, Anglie, Polsko a Irsko,“ představil ve středu závěry průzkumu šéf České školní inspekce Tomáš Zatloukal.
V matematice se čtvrťáci umístili na 16. místě ve společnosti zemí, jako je Norsko, Lotyšsko, Švédsko či Bulharsko. Žáci posbírali o šest bodů více, než činil průměr EU, a o 27 více oproti světovému průměru.
V přírodních vědách si vedli obdobně, oproti průměru EU měli o osm bodů více, srovnatelně s Lotyšskem, Slovinskem, Rumunskem a Bulharskem.
„Podstatnější je, jaký je vývoj výsledků v čase. Poprvé jsme byli zapojení do šetření v roce 1995, další cyklus byl v roce 2007 a tam došlo k výraznému zhoršení výsledků z matematiky, ale v tom mezidobí také došlo k výraznému zásahu do vzdělávacího systému,“ připomněl šéfinspektor s tím, že v roce 2000 se změnila právní subjektivita škol, v roce 2007 pak klasické osnovy nahradily rámcové vzdělávací programy. Na jejich základě si školy vytvářejí vlastní školní vzdělávací programy.
„Takže došlo k výraznému posílení autonomie škol z hlediska činnosti i vzdělávání. Od té doby se jak v matematice, tak v přírodních vědách výsledky postupně zlepšovaly do roku 2011, v případě matematiky až do roku 2019. V případě přírodovědy byly výsledky od roku 2011 statisticky srovnatelné,“ uvedl Zatloukal.
Osmáci ještě lepší
Osmáci v matematice odskočili o 15 bodů od průměru EU a skončili na osmém místě za Anglií a Irskem. Vyšší pozice si opět dělí asijské státy.
| Výsledky v matematice 4. ročníků | |||
|---|---|---|---|
| Singapur | 615 | ||
| Tchaj‑wan | 607 | ||
| Korejská republika | 594 | ||
| Hongkong (Čína) | 594 | ||
| Japonsko | 591 | ||
| Macao (Čína) | 582 | ||
| Litva | 561 | ||
| Turecko (5) | 553 | ||
| Anglie | 552 | ||
| Polsko | 546 | ||
| Irsko | 546 | ||
| Rumunsko | 542 | ||
| Nizozemsko | 537 | ||
| Lotyšsko | 534 | ||
| Norsko (5) | 531 | ||
| Česká republika | 530 | ||
| Průměr zemí EU | 524 | ||
| Mezinárodní průměr | 503 | ||
„Mezi nejlepší evropskou zemí a východoasijskou, která dosáhla nejslabšího výsledku, je rozdíl 50 bodů. Tyto země už realizují Ekonomiku 4.0, což je ekonomika postavená na vysoké přidané hodnotě vyžadující vysokou úroveň vzdělanosti zaměstnanců. A oni už tomu i přizpůsobili svůj vzdělávací systém. To nám indikuje, že Evropa o tom hodně hovoří, ale vzdělávací systémy na tuto výzvu ještě příliš nereagují,“ řekl Zatloukal.
| Výsledky v přírodních vědách 4. ročníků | |||
|---|---|---|---|
| Singapur | 607 | ||
| Korejská republika | 583 | ||
| Tchaj‑wan | 573 | ||
| Turecko (5) | 570 | ||
| Anglie | 556 | ||
| Japonsko | 555 | ||
| Polsko | 550 | ||
| Austrálie | 550 | ||
| Hongkong (Čína) | 545 | ||
| Finsko | 542 | ||
| Litva | 537 | ||
| Macao (Čína) | 536 | ||
| Švédsko | 533 | ||
| USA | 532 | ||
| Irsko | 532 | ||
| Norsko (5) | 530 | ||
| Bulharsko | 530 | ||
| Rumunsko | 526 | ||
| Česká republika | 526 | ||
| Průměr zemí EU | 518 | ||
| Mezinárodní průměr | 494 | ||
V případě přírodních věd se čeští osmáci umístili devátí a mezi evropskými zeměmi třetí za Anglií a Finskem. Rozdíl vůči průměru EU činil 21 bodů.
„Osmáky jsme zapojili ve čtyřech cyklech. Tady došlo k tomu výraznému poklesu výsledku v případě matematiky a potom od roku 2007 došlo k mírnému zlepšování, v případě přírodních věd k mírnému poklesu. Ani ve čtvrtém ani osmém ročníku jsme však nesrovnali výsledek z roku 1995,“ posteskl si Zatloukal.
| Výsledky v matematice 8. ročníků | |||
|---|---|---|---|
| Singapur | 605 | ||
| Tchaj‑wan | 602 | ||
| Korejská republika | 596 | ||
| Japonsko | 595 | ||
| Hongkong (Čína) | 575 | ||
| Anglie | 525 | ||
| Irsko | 522 | ||
| Česká republika | 518 | ||
| Průměr zemí EU | 503 | ||
| Mezinárodní průměr | 478 | ||
Podle něj by výsledky čtvrťáků mohly být ještě lepší nebýt pandemie. „Čtvrťáci nastupovali do první třídy v době distanční výuky, takže oni dva roky neviděli svoji paní učitelku, spolužáky. Distanční výuka českých žáků byla nejdelší ve srovnání se zahraničím a v případě našeho prostředí je vliv rodinného zázemí na vzdělávací výsledky žáka daleko nejsilnější,“ dodal.
| Výsledky v přírodních vědách 8. ročníků | |||
|---|---|---|---|
| Singapur | 606 | ||
| Tchaj‑wan | 572 | ||
| Japonsko | 557 | ||
| Korejská republika | 545 | ||
| Anglie | 531 | ||
| Finsko | 531 | ||
| Turecko | 530 | ||
| Hongkong (Čína) | 528 | ||
| Česká republika | 527 | ||
| Průměr zemí EU | 506 | ||
| Mezinárodní průměr | 478 | ||



