Hlavní obsah

Umístění gigafactory na Karvinsku starosty šokovalo

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Jako blesk z čistého nebe přišlo podle starostů Bohumína, Dolní Lutyně a Dětmarovic středeční rozhodnutí vlády o tom, že se u jejich obcí na zemědělské půdě a navíc v záplavové oblasti má stavět takzvaná gigafactory, tedy továrna na výrobu baterií do elektroaut.

Starostové z Karvinska hovoří k plánované stavbě gigafactory v Dolní Lutyni.Video: Denisa Doležalová, Novinky

 
Článek

Stát projekt nazval Strategický podnikatelský park, zahraničního investora jim ale nesdělil, takže starostové nevědí, na co se vlastně mají připravit a co říct svým občanům. Prověření území pro stavbu podnikatelského parku za 200 miliard korun v Dolní Lutyni navíc ve čtvrtek schválil i Moravskoslezský kraj. Podle informací v médiích by mělo jít o jihokorejský Samsung.

Starostové všech tří zmíněných obcí z Karvinska se proto v pátek sešli v Bohumíně na společném jednání. Žádají stát o důkladné prověření, zda zde továrna může stát, a také chtějí záruky.

Foto: MÚ Bohumín

Území, kde má být postavena gigafactory, dnes připomíná spíš rýžové pole.

Případný příchod investora, který chce stavět na pozemcích o rozloze až 280 hektarů, nesmí podle nich snížit kvalitu života místních obyvatel.

„Nikdo z nás není proti tomu, aby náš kraj získal velkého investora pro rozvoj regionu, zvlášť když dochází k útlumu těžby uhlí a řeší se problémy s velkými zaměstnavateli, jako je Liberty Ostrava. Musíme ale hájit zájmy našich obyvatel,“ uvedl starosta Dolní Lutyně Pavel Buzek (STAN). Dodal, že se nediví, že už v obci vznikla i petice proti výstavbě továrny.

Bohumínský starosta Petr Vícha (SOCDEM) doplnil, že tento investiční záměr mohou vnímat jako příležitost k zastavení odlivu obyvatel z Karvinska. „Ale hlavně k tomu, aby se urychlila výstavba obchvatu silnice I/67, na který čekáme přes dvacet let,“ upozornil Vícha.

Obce chtějí znát investora

Od státu budou obce požadovat konkrétní záruky a dohody, které zajistí ochranu životního prostředí a vybudování dostatečné dopravní a technické infrastruktury, zejména bezodkladné zahájení zmíněné stavby přeložky silnice I/67.

Budou také apelovat na vládu, aby investora odtajnila, mají totiž obavy z případných negativních změn v sociální struktuře obyvatelstva. „Chceme mít jistotu, že zaměstná kvalifikované pracovní síly a nepůjde o další montovnu. Máme zájem o příliv mladých vzdělaných obyvatel, kteří by se v našem mikroregionu usadili a zakládali rodiny. Naopak nikdo z nás nestojí o levné, často zahraniční pracovní síly, dočasně dovážené na ubytovny,“ řekl Vícha.

Obce budou chtít po státu garanci, že projekt výrazně nezatíží životní prostředí. Jednak koliduje se záplavovou oblastí, Bohumínsko je navíc z hlediska kvality ovzduší jedním z nepostiženějších mikroregionů v republice.

Foto: MÚ Bohumín

Mapa území, kde má vzniknout továrna.

„Investice nesmí zhoršit záplavové podmínky a musí být zachována protipovodňová ochrana Nové Vsi, Šunychlu, Věřňovic a dalších lokalit podél toku Olše, kde jsou prokazatelně špatné odtokové poměry. Samozřejmostí je ochrana významného přírodního území Natura 2000. S těmito otázkami se musí vypořádat nestranná SEA,“ upozornil bohumínský místostarosta Lumír Macura (SOCDEM).

Starostové také upozornili, že od doby, kdy se o lokalitě uvažovalo v souvislosti s investicí automobilky Hyundai, se mnohé změnilo. „Projekt je v pilotní fázi a až prvotní průzkumy napoví, zda je vůbec realizovatelný,“ uzavřeli ve shodě.

Gigafactory v Dolní Lutyni? Vláda schválila přípravu ploch pro zahraničního investora

Domácí

Reklama

Výběr článků

Načítám