Hlavní obsah

Ukrajinci by chtěli v Česku vyrábět drony

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Jeden z nejznámějších malých sledovacích a naváděcích dronů na ukrajinském bojišti se jmenuje Leleka 100. Jedná se o stroj projektovaný a vyráběný na Ukrajině. Nyní ale Ukrajinci chtějí větší stroj, s desetkrát delším doletem, a rádi by ho vyráběli také v Česku.

Foto: Vít Šimánek, ČTK

Ukrajinské drony Leleka na výstavě vojenských technologií Future Forces Forum

Článek

„Znáte ty záběry seshora: jede tank a pak najednou do něho bum. Tak to většinou pozici nepřítele sleduje leleka a navádí naše dělostřelce. Vyrobili jsme jich už více než tisíc. Je také pravda, že nám jich už Rusové hodně sestřelili,“ vylíčil Právu Alex Fesyk, spoluzakladatel společnosti U&CUAS, která zastupuje výrobce.

Výroba na více místech

Dron na elektrický pohon Leleka 100 s tlačnou vrtulí a kamerou vepředu se minulý týden ukázal na vojenské výstavě v pražských Letňanech Future Forces Forum. Jedná se o bezpilotní systém z první linie, jehož výrobcem je ukrajinská společnost Deviro z Dněpropetrovsku, registrovaný dodavatel obranných produktů pro ozbrojené síly Ukrajiny.

Firma podle své prezentace dnes zaměstnává více než stovku inženýrů, programátorů a konstruktérů. „Založili ji čtyři kluci z Dnipra po anexi Krymu (v roce 2014),“ dodal Štefan Füle, exministr pro evropské záležitosti, jenž také v letech 2010 až 2014 zastupoval Česko v Evropské komisi, kde měl na starosti rozšiřování EU a politiku sousedství. Dnes se angažuje ve věci ukrajinských dronů.

Jak poznamenal, firma by ráda v ČR našla továrny pro výrobu ještě výkonnějšího dronu Leleka-1000. Záměrem podle něho je najít více partnerů tak, aby produkce kvůli bezpečnému zajištění výroby nebyla koncentrovaná na jednom místě. Na dotaz, zda má firma nějaké lokality vytipované anebo i domluvené, její zástupci neodpověděli.

Nový dron má pohánět spalovací motor a má mít tažnou vrtuli vepředu . Vážit bude více než dvojnásobně proti stovce, tedy 15 až 18 kg, a má doletět desetkrát dále než současná Leleka-100 čili do vzdálenosti až tisíc kilometrů. Nový model se spotřebou 0,6 l benzinu za hodinu vyvine rychlost 90 až 140 km/h a dostoupá až do výšky 5,5 km. Leleka-100 vystoupá jen do 1,5 km a letí maximálně 70 km/h. Ve vzduchu vydrží hodinu až tři a půl hodiny.

„Jednou z největších výzev nyní pro nás a partnery je najít levnou obranu proti levným íránským dronům Šahíd-136. Byly pro nás překvapením,“ řekl Fesyk.

„U zbraní ve válce je rozhodující cena a množství,“ potvrdil Právu jeden bývalý vojenský pilot a dnes instruktor, jenž si nepřál být jmenován.

Proti šahídům zatím není opravdu účinná obrana, protože jsou tak děsně primitivní

Podle něho vzdušná obrana nezvládne likvidovat všechno, „když na vás letí drony s motorem z motorky za cenu jednoho auta“. „Sice sestřelíte jeden, ale stejně něco projde, a to je pak zle,“ poznamenal.

Domnívá se, že íránské drony sice nějaký zásadní zvrat na bojišti nezařídí, ale Ukrajincům značně poškozují infrastrukturu a ublíží mnoha lidem.

„Proti šahídům zatím není opravdu účinná obrana, protože jsou tak děsně primitivní. Nemá to žádnou moderní elektroniku. Na radaru je sice vidíte, na zemi slyšíte, ale jak na ně? Je to válka nákladů a počtů,“ shrnul pilot.

Srdečný pozdrav z Ameriky. Jak firma z USA pomáhá bombardovat Ukrajinu

Válka na Ukrajině

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám