Hlavní obsah

Tramvaják Dub říká: Výsledky srovnávací studie nepřijmeme

– PRAHA

Den před zveřejněním studie, která porovnávala náročnost povolání řidičů pražských tramvají, autobusů a metra, její iniciátor říká: Výsledek nepřijmeme. Šéf Federace řidičů tramvají Antonín Dub trvá na tom, že údaje ve studii jsou zmanipulované. "Vlk se nažere a koza zůstane celá," prognózuje Dub její výsledek.

Foto: Zuzana Rožková

Oltář v Chrámu Panny Marie Sněžné

Článek

Případnou stávku, kterou tramvajáci hrozí kvůli nespokojenosti s platy, prý projedná na sobotní schůzi federace. "Pak uvidíme," řekl ve čtvrtek pro ČTK. Průběžný výsledek studie z 21. ledna již doporučil mzdové tarify vyrovnat. Platy řidičů tramvají by tak dosáhly tarifního stupně pět, ovšem jen jeho nejnižší úrovně, zatímco řidiči autobusů by získali tu nejvyšší. Rozdíl mezi jejich platy by tak ale zůstal prakticky stejný. "Je to alibismus dopravního podniku," míní Dub. Všude v Evropě jsou podle něj platy řidičů tramvají i autobusů stejné. "V každém případě podnik zažalujeme pro porušení zákona o mzdě," trvá na svém odborový předák.

Otevřený dopis primátorovi

Antonín Dub studii zpochybnil již minulý týden v otevřeném dopise pražskému primátorovi Pavlu Bémovi. Dub v dopise kritizoval i vedení dopravního podniku. "Vedení DP a někteří političtí zastupitelé města, kteří dlouhodobě profitují na současném stavu, sami o sobě nepřipustí, že skutečným problémem je celý DP, jeho ztrátová právní forma, ekonomicky neúnosně náročná několikastupňová a skoro nefunkční řídící struktura, personální předimenzovanost jeho jednotlivých ředitelství odštěpných závodů a generálního ředitelství samotného," napsal Dub a dopis zakončil otázkou: "Ptáme se proto, vážený pane primátore, kdy tedy začne před volbami slibovaná změna tváře našeho města Prahy?" Bém nechal dopis bez odpovědi. "Dopis beru prostě jako součást mediální strategie a hry. Jediné, co mě překvapuje, že to je sice dopis primátorovi, ale stává se předmětem mediálních debat," řekl Bém.

Stávková pohotovost

Řidiči tramvají jsou do konce ledna ve stávkové pohotovosti. "Bude to prostě pohotovost řidičů tramvají pro případ, kdyby se nedodržovaly sliby pana primátora. Pak řidiči tramvají okamžitě vstoupí do stávky, která bude samozřejmě daleko většího rozsahu, než jsme plánovali," uvedl tehdy Dub s tím, že by šlo buď o stávku celodenní, či časově neomezenou. Na začátku měsíce se po čtyřhodinovém jednání Federace řidičů tramvají s primátorem Pavlem Bémem, vedením města a dopravního podniku podařilo nalézt kompromis, který odvrátil hrozící stávku a tím paralyzování pražské veřejné dopravy. Tramvajáci hrozili na pondělí 6. ledna hrozili půldenní stávkou.

DP: Tramvájáci jezdili v roce 2002 v průměru za 19 500 korun

Podle dopravního podniku si řidiči tramvají v minulém roce vydělali průměrně 19 500 korun, zatímco jejich kolegové na autobusech brali v průměru 19 900. Rozdíl je tedy jen zhruba 400 korun. Podle Duba jsou však tato čísla zkreslená. Řidiči tramvají najezdili totiž loni kvůli nefunkčnímu metru mnoho přesčasových hodin. Místo osmihodinové směny prý pracovali až 12 hodin. Obvyklý plat je tak prý asi o několik tisíc korun nižší. Na internetových stránkách nabízí nyní pražský dopravní podnik nástupní plat řidičům tramvají v rozmezí 13 500 až 15 000 korun hrubého, zájemcům o řízení autobusu pak plat mezi 15 500 a 17 000 korunami hrubého.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám