Hlavní obsah

Stavbaři vyhnali vlaky z přeshraničního koridoru

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Až do pondělní desáté hodiny je zastaven provoz na přeshraniční části železničního koridoru z Prahy do Bratislavy mezi Lanžhotem a slovenskými Kúty. Společnost Skanska tam buduje nouzové propojení pro přejíždění vlaků.

LanžhotVideo: Milan Vojtek, Právo

 
Článek

Zřízení místa, kde se vlaky spojovací kolejí ve tvaru písmene S přejedou z nově postavené části trati na našem území na sousední kolej, která původním mostem míří na Slovensko, umožní stavbařům u nás udělat na letošní rok naplánované práce. „S-propojem dostaneme provoz z nově dokončené druhé traťové koleje od mostu do Lanžhota na první kolej na mostě a dál na Slovensko. Práce na slovenské straně totiž nabrala zpoždění a toto řešení nám umožní pokračovat v práci na naší straně hranice,“ řekl Právu projektový manažer společnost Skanska Ondřej Zedník.

Práce na slovenské straně mají zpoždění. Most přes hraniční řeku Moravu, který patří Železnicím Slovenské republiky, měl být podle původního plánu stavby dokončený a uvedený do provozu do konce minulého roku. Nestalo se. Dodavatel teprve na místo vozí jednotlivé části konstrukce a na místě je spojuje v celek. „Aktuální předpoklad je, že most bude na místě letos v říjnu,“ řekl Zedník.

Kontrolní den na modernizaci stanice metra. Stavbaři na Jiřího z Poděbrad prorazili chodbu k novým výtahům

Domácí

Projektant vysekl poklonu Správě železnic, která na vzniklou situaci reagovala operativně a přeměnila plány. Nechala zpracovat projekt S-propoje, který umožní za stávající komplikace další postup prací u nás. „Bez toho bychom byli nuceni stát a v podstatě bychom ztratili celou stavební sezónu tím, že bychom čekali, až na slovenské straně dokončí a usadí most,“ řekl Zedník. „Situace, do které jsme se zpožděním na slovenské straně dostali, je složitá a nabourala nám plány. Hrozilo nám, že budeme platit penále za to, že nebudou moci stavět,“ řekl náměstek generálního ředitele Správy železnic pro modernizaci Mojmír Nejezchleb. Ve hře byla částka v řádu desítek milionů korun, zatímco instalace S-propoje si vyžádala zlomek této sumy.

Po dobu rekonstrukce trati projíždí vlaky rozestavěným úsekem padesátikilometrovou rychlostí, přímo staveništěm mostu pak jen desetikilometrovou. Po úplném dokončení pak bude finálním maximem 160 kilometrů za hodinu. Nový most pak navíc bude proti stávajícímu výš nad hladinou řeky, nesmí se totiž stát překážkou v případě povodňových stavů na řece Moravě.

Z důvodu stavebních prací na budování S-propoje bylo zapotřebí úplně zastavit provoz na trati. Vlaky místo objíždí přes Hodonín a Holíč, což je příčinou zhruba dvacetiminutového zpoždění spojů.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám