Hlavní obsah

Stát za miliardu vylepšuje tanky, které kvůli motorům brzy dojezdí

Právo, Jakub Svoboda

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Modernizace třiceti tanků T-72M4 CZ a tří vyprošťovacích strojů VT-72M4 CZ, za kterou se loni v září ministerstvo obrany (MO) rozhodlo zaplatit více než miliardu korun, provozuschopnost těchto čtvrt století starých obrněnců zřejmě o moc neprodlouží.

Foto: Profimedia.cz

Tank T-72M4 CZ české armády

Článek

Fungovat totiž budou jen do okamžiku, než se jim v příštích letech porouchá motor. Jak Právo zjistilo, nové motory se do těchto tanků již nevyrábějí, a takřka nikde se už ani nedají sehnat náhradní díly.

Životnost tanků má být přitom díky modernizaci podle ministerstva prodloužena až do roku 2030, tzv. technické zhodnocení 33 strojů má za 1,098 miliardy korun zajistit státní podnik VOP CZ. V rámci projektu by se měly modernizovat systémy řízení palby a některých komunikačních prostředků, nijak se ale neřeší rovněž rychle stárnoucí pohonná soustava, tedy motory.

Vláda znovu posvětila sporné zakázky za miliardy

Domácí

Klíčové součástky už nejsou k mání

Jak Právo upozornil nejmenovaný expert na vojenskou techniku, původní komponenty k motorům se nevyrábějí již více než deset let a sehnat kdekoliv na světě náhradní díly je podle něj prakticky nemožné. „Jde hlavně o turbodmychadla, vstřikovače, vstřikovací čerpadla a startéry. Tankům proto hrozí, že už v příštích letech budou postupně nepojízdné,“ uvedl expert.

Ministerstvo obrany problém s náhradními díly motorů nekomentovalo. „Opravy motorů jsou a budou řešeny standardní servisní smlouvou,“ uvedl jen bez dalšího Jakub Fajnor z tiskového oddělení MO.

Tank T-72M4 CZ
T-72M4 CZ je českou komplexní modernizací sovětského tanku T-72 na úroveň srovnatelnou s tanky 3. generace.
Je vybaven ochranou tříčlenné posádky a vnitřní výstrojí proti tlakové vlně, radiaci a chemickým látkám. Může jezdit pod vodou, umí vytvářet dýmové clony.
125mm kanon je schopen bez problému prorazit 500 mm pancíř na vzdálenost přesahující 2000 m. T-72M4 CZ tímto může konkurovat ruským T-90S.
První prototyp modernizovaného tanku T-72M4 CZ byl postaven v roce 1997, kdy se ještě předpokládalo, že následně bude stejně upraveno celkem 350 kusů.
V dubnu 2001 vláda rozhodla o redukci na 140, ale v listopadu 2001 nakonec závazně objednala modernizaci pouhých 30 tanků T-72M4 CZ.
Armáda je převzala v letech 2003 až 2006, později k nim přibyly ještě tři modernizované vyprošťovací tanky VT-72M4 CZ a pět modernizačních sad.
O nynější modernizaci informovalo ministerstvo obrany vládu už předloni v červnu, podpis smlouvy tehdy předpokládalo do konce roku 2019, což se ale nestalo.
Proti původním 908 milionům Kč bez DPH se měla cena úprav tanků zvýšit na asi dvojnásobek. Podle Českého rozhlasu ale ministerstvo navýšení odmítlo a pohonné jednotky se rozhodlo nemodernizovat.
Cena zakázky za téměř 1,1 miliardy Kč tak odpovídá částce, s níž se předloni seznámila vláda.
Zdroj: Wikipedie.cz, Obranný průmysl, ČTK

Pouze upřesnil, že resort obrany technicky zhodnocuje 27 bojových tanků T-72M4 CZ, tři velitelské tanky T-72M4 CZ a tři vyprošťovací tanky VT-72M4 CZ. „Technické zhodnocení je prováděno z důvodu udržení provozuschopnosti tanků a je realizováno v letech 2020 až 2025,“ doplnil Fajnor.

MO tak ani neuvedlo, zda by bylo možné vyrobit nějaké dostupné alternativy kritických součástek tanků, nebo jestli se pokusilo najít nějaké řešení s dodavatelem pohonné jednotky, izraelskou společností Nimda, či s americkou společností Caterpillar, která vlastní britského výrobce motorů Perkins. Obě společnosti mají v Česku svá zastoupení.

Právě Perkins před více než 15 lety dodal motory CV-12, které jsou srdcem českých tanků. Jak dlouho ale budou ještě tlouct, nedokáže nikdo s určitostí říct. Podle expertů se však nedá vyloučit, že kvůli problémům s motory budou muset být brzy odstaveny. Stovky milionů korun z kapes daňových poplatníků by tak mohly přijít vniveč.

Modernizace tanků a vrtulníků: Obrana našla další drahé zakázky

Domácí

Motory ze starých T-72 použít nelze

Vedle tanků T-72M4 CZ, kterých se týkají chystané úpravy, má armáda k dispozici i starší typy T-72. Jde o více než stovku tanků, přičemž část z nich je zakonzervována ve skladech. Motory z nich ale nejde na novější verzi T-72M4 CZ použít. Státní podnik VOP, který má tanky za více než miliardu modernizovat, se k problémům s motory zatím nevyjádřil.

Technické zhodnocení tanků T-72M4 CZ má české armádě umožnit splnit spojenecké závazky, že vybuduje brigádu těžkého typu, a zatím získat nějaký čas na rozhodnutí, jak bude dále s tanky postupovat. Představy armády na podobu nových strojů, které by MO mohlo pořídit v druhé polovině dvacátých let, by měla zpracovávat pracovní skupina resortu.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám