Článek
„Morava bylo velmi známé a úspěšné letadlo a tento rakouský výrobek je jeho pokračovatel ve třetím tisíciletí. Jeho výrobce pan Christian Dries se netají tím, že se inspiroval právě známým československým strojem. Vím, že dokonce shání nějakou Moravu, kterou by mohl po rekonstrukci instalovat do svého muzea,“ říká letecký specialista Josef Horňák ze společnosti IQ Aviation Club. Ta stroj v Rakousku zakoupila a koupi druhého má před uzavřením.
Výhodou letadla z ultralehkých uhlíkových kompozitů je podle jeho slov nejen ve vzletové hmotnosti, která je do dvou tun, ale i úsporný a tichý provoz naftových vodou chlazených motorů dvou vrtulí. Spotřebují zhruba 45 litrů paliva na hodinu letu, což umožňuje stroji dolet až 2400 kilometrů.

Stroj má úsporný provoz.
Do kokpitu, který i přes opticky vyhlížející malý prostor poskytuje dost místa pilotovi a pěti cestujícím, v případě použití i středového sedadla (například pro dítě) šesti pasažérům. Motory fungují na palivo, které používají všechny velké stroje, což je samozřejmě také mnohem levnější než při spotřebě leteckého benzínu. „Co se týká paliva, je provoz rozhodně levnější než auto,“ říká Horňák.
„Je smutné, že to s výrobou našich mnoha letounů dopadlo tak, jak to dopadlo. Ovšem tento stroj považuji tak trochu za srdeční záležitost, protože mým snem a snem mnoha mých kolegů bylo kdysi do slavného stroje Morava zabudovat lepší a výkonnější motory. K tomu sice už nikdy nedošlo, ale žije aspoň tímto způsobem a v rakouské továrně, kde se vyrábějí. Na letadle Diamond pracuje dokonce i řada českých lidí, včetně konstruktérů, kterým to pokud vím, udělalo stejnou radost, jako mně,“ dodal.

Nové rakouské letadlo, které se inspirovalo československou legendou Morava, představili čeští majitelé v Brně na letišti.
Další výhodou stroje je podle něj téměř bezúdržbový provoz. Ten umožňuje i poměrně nízké ceny za pronájem. Pasažéry tak dokáže například z Prahy do Splitu dopravit během tří hodin za zhruba 30 000 korun.
„Mezi piloty je tento stroj označován jako sexy letadlo. Je nejen opravdu krásný, ale nespornou výhodou je mimo jiné i to, že mu stačí zhruba pět set metrů na start a dokáže si sednout i na trávu. Jako to uměla kdysi i naše letadla tohoto typu,“ dodává pilot Vratislav Břínek.
Zájemci o koupi tohoto stroje si musí připravit zhruba 1,15 miliónu euro. Momentálně jich po světě létá kolem třiceti.