Hlavní obsah

Řidič musí minout cyklistu ve vzdálenosti 1,5 metru, schválili poslanci

14. 4. 2021, 11:02 – Praha

Sněmovna ve středu schválila ve třetím čtení novelu, podle které budou muset řidiči na silnicích předjet cyklistu minimálně ve vzdálenosti 1,5 metru. Na místech, kde platí omezení rychlosti na 30 km/h, půjde o vzdálenost jeden metr. Změna by mohla platit od začátku července.

Foto: Petr Janiš, Právo

Ilustrační foto

Článek

S návrhem přišel poslanec ČSSD Petr Dolínek. Většinově ho podpořili zákonodárci z klubů ODS, Pirátů, ČSSD, KDU-ČSL, TOP 09 a STAN. Poslanecký klub vládního ANO se při hlasování rozdělil. Proti byla komunistka Hana Aulická Jírovcová, zdržel se klub SPD.

„Vzhledem ke zkušenostem cyklistů je podle mě nutné toto přijmout. Musíme dosáhnout co největší bezpečnosti,“ uvedla na plénu poslankyně TOP 09 Helena Langšádlová.

„Patřím jednoznačně k těm, kteří to podporují. Všude v zahraničí to zvládají. Cyklista si zaslouží, aby byli řidiči ohleduplní,“ poznamenala poslankyně ANO Helena Válková.

Při nehodě na Českobudějovicku zemřeli dva cyklisté

Krimi

Poslankyně ANO Zuzana Ožanová naproti tomu namítala, že agresivní může být i řidič jízdního kola. „Jako malá jsem byla sražena cyklistou. Máme tu navíc chodce, kteří jsou ještě zranitelnější než cyklisté,“ uvedla.

Argumentovala i tím, že o víkendu nemohla předjet skupinu cyklistů, protože jeli na silnici vedle sebe.

„Není možné házet cyklisty do jednoho pytle,” reagoval na ni lidovecký poslanec Marek Výborný.

Dva body za parkování na místě pro invalidu

Poslanec a starosta Prahy 7 Jan Čižinský (za KDU-ČSL) pak také v této novele prosadil odebrání dvou bodů řidičům, kteří neoprávněně zaparkovali na místech pro zdravotně postižené.

Sněmovna na návrh Čižinského umožnila také odtah všech vozidel, která neoprávněně stojí na chodníku. Týká se to také kol a koloběžek, které bývají odhozeny na pražských chodnících.

Mikulov trápí bezohlední cyklisté

Krimi

Lidovec Marian Jurečka naopak neprosadil změnu, aby krajské úřady mohly zakázat tranzitní jízdu kamionů nad 12 tun po silnicích 2. a 3. tříd. Podobný návrh se někteří poslanci pokoušeli prosadit už před rokem v jiné novele, která měla zakázat kamionům předjíždění v denních hodinách na dálnicích.

Novela nyní míří do Senátu, pokud tam projde, dostane ji na stůl prezident.

Reklama

Související témata:

Výběr článků