Článek
Velký kamenný kvádr vážící 25 tun vypadl z kamionu, který dobržďoval před kolonou na 18. kilometru u obce Ořech. Policie, která případ šetřila, nakonec dospěla k názoru, že šlo jen o přestupek.
„My jsme to vyhodnotili jako přestupek. Řidiči jsme na místě příkazním řízením uložili pokutu ve výši 1500 korun, protože si dostatečně neupevnil náklad,“ říká mluvčí pražských policistů Jan Rybanský.
Jak to dopadlo, byla obrovská klika, patnáctisetkorunová pokuta je spíš taková legrace.
„Vozovka na D0 ale nebyla nijak zvlášť poškozená, takže jsme po odklizení nákladu a havarovaného kamionu na místě nemuseli ani vyznačit dopravní omezení,“ upřesňuje mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Rýdl.
Případné škody by se hradily, jak potvrzuje Tomáš Pavlík z České kanceláře pojistitelů, z povinného ručení vozidla. Bývalý šéf Besipu Roman Budský ale upozorňuje, že nehoda mohla mít mnohem závažnější následky.
„Jak to dopadlo, byla obrovská klika, patnáctisetkorunová pokuta je spíš taková legrace. Otázkou zůstává, jak se bude nahlížet i na samotného dopravce. Je však nutné říci, že tou alfou a omegou je pokaždé řidič. Ten osobně zodpovídá za to, že náklad nebude přetížený a bude správně rozložený i upevněný,“ upozorňuje Budský.
To potvrzuje i policejní prezidium. „Tato povinnost je stanovena v § 52 zákona č. 361/2000 Sb. o silničním provozu. Jen loni jsme v silničním provozu kontrolovali přes 24 tisíc vozidel nad 3,5 tuny a zaměřujeme se na vhodnost vozidel i způsoby upevnění nákladu. Důležitý je například i výpočet sil pro připevnění,“ vysvětluje Violeta Siřišťová z policejního prezidia.

Z kamionu na Pražském okruhu vypadl kvádr.
V případě kamionu s kamenným kvádrem Budský předpokládá, že se náklad sesunul ke straně návěsu, což se mohlo stát během jízdy třeba i dlouho před nehodou.
„Při prudkém brzdění už pak kvádr vyletěl bokem ven. Přepravci často náklad dobře zajistí proti silám zepředu a zezadu, ale zapomínají, že by měl být zajištěn i proti pohybu do stran,“ varuje exšéf Besipu.
Pozor na přetížení
Obecně platí, že hodně zatížená vozidla jsou hůř ovladatelná. „Řidiči by proto měli jezdit maximálně defenzivně a dělat všechno pro to, aby se mohli během řízení vyvarovat prudkých úkonů. Důležitou vlastností je proto předvídavost,“ vysvětluje bývalý šéf Besipu.
A připomíná, že vozidla jsou konstruována včetně jejich brzdového systému pro jistou maximální možnou míru zatížení. V případě přetížení nemůže ani jejich výrobce garantovat optimální jízdní vlastnosti. „Přetížené náklaďáky mají mimo jiné podstatně delší brzdnou dráhu,“ upozorňuje Budský.
Přetížené kamiony také více ničí vozovky. Kvůli tomu chce Ředitelství silnic a dálnic do konce roku zprovoznit asi třicet vysokorychlostních vah a nevynechá ani D0. „Naším ideálem je, aby dálniční síť neničily přetížené kamiony. Nyní ten systém prověřujeme,“ dodává Rýdl.
Pražský okruh patří mezi nejvytíženější části české dálniční sítě. Například úsekem mezi mimoúrovňovou křižovatkou Slivenec a severním portálem Lochkovského tunelu podle dat ŘSD projede kolem 50 tisíc vozidel denně a 40 procent z toho tvoří těžká nákladní doprava.
S intenzivním provozem také souvisí větší riziko dopravních nehod. Tragické následky měla srážka náklaďáku se štěrkem, který v úterý 24. června ráno, jak již Novinky popsaly, narazil do kamionu.
„Bohužel posádka jednoho z nákladních vozů, dvě osoby, utrpěly zranění neslučitelná se životem, záchranáři jim už nedokázali pomoci,“ uvedla k tomu mluvčí pražských záchranářů Jana Poštová.