Článek
Souprava byla vypravena na trase A během dne hned šestkrát, s různými výchozími a cílovými stanicemi. Soupravy začaly v hlavním městě jezdit už v roce 1978 a definitivně byly vyřazeny z provozu v roce 2009. Briketa se tedy na své nedělní cestě podívala i do stanic, jež během svého služebního období neměla šanci navštívit.
Dopravní podnik připravil pro nedělní jízdy i speciální hlášení staničního rozhlasu, která cestující informovala nejen o aktuální cílové stanici soupravy, ale také o zahájení provozu na daném úseku.
„Když se otvíralo metro, měla jsem těsně před porodem. Měl se mi narodit syn. Vlastně měsíc před tím, než se narodil, jsem zhlédla poprvé metro a jela jsem poprvé metrem,” říká k historické jízdě jedna z cestujících.
K dokonalosti pak oslavy dovedli strojvedoucí souprav, kteří se oblékli do dobových uniforem a soupravy na čelech vybavili i autentickými tabulemi s konečnou stanicí. Kdo měl například štěstí a viděl soupravu mířící do Dejvické, na čele soupravy mohl číst dřívější název Leninova.
Víte, že...? |
---|
Soupravy s označením 81-71 se vyráběly v Mytiščinském strojírenském závodě nedaleko Moskvy (v roce 1992 přejmenovaném na Metrovagonmaš). Do výroby byly zařazeny v roce 1977, o rok později se již objevily v Praze. Právě potřeby a požadavky pražského dopravního podniku ovlivnily jejich technické vlastnosti a možnosti. U této soupravy výrobce poprvé odlišil čelní a vložené vozy, v porovnání s předchozími soupravami zvládla přepravit více pasažérů najednou, jezdila rychleji a měla menší spotřebu energie. Jedna souprava může mít dohromady až osm vozů. Kromě Prahy jezdily i v městech někdejšího Sovětského Svazu a metropolích členských států tehdejší RVHP - ve Varšavě, Budapešti, Sofii, Jerevanu. (Zdroj: Wikipedia) |
Z historie trasy A
* Výstavba trasy byla zahájena v roce 1973
* otevřena byla 12. 8. 1978
* první úsek vedle ze stanice Dejvická do stanice Náměstí Míru. Měl sedm stanic a měřil 4,7 km.
* Trasa A je první, která vede pod Vltavou, a to v hloubce 14m pod dnem řeky
* 19. 12. 1980 byl otevřen druhý úsek trasy A, který vedl až do stanice Želivského.
* 11. 7. 1987 byla trasa prodloužena stanice Strašnická.
* od 4. 7. 1990 přibyl úsek vedoucí do stanice Skalka.
* 26. 5. 2006 trasa vystoupila na povrch, a to díky protažení do stanice Depo Hostivař.
* Zatím posledního prodloužení se trasa A dočkala 6. 4. 2015, kdy jí přibyly stanice za Dejvickou: Bořislavka, Nádraží Veleslavín, Petřiny a Nemocnice Motol.
* Nejnovější úsek stál cca 20 miliard korun.
* Celková délka trasy činí v současnosti 17,13 km, má 17 zastávek (což je nejméně ze všech tras) a její projetí trvá zhruba 34 minut
(Zdroj: Wikipedia a DPP)