Hlavní obsah

Přetížené kamiony ničí dálnice, obce o výběr pokut nestojí

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Přetížené kamiony a nákladní auta ničí dálnice. Odradit hříšníky mají vysokorychlostní váhy, z nichž chodí pokuty podobně jako z rychlostních radarů. V praxi ale po dvou letech od zavedení systému dálničních vah rozesílá pokuty jen hrstka obcí. Vybraly desítky milionů korun, ale další unikají.

Foto: Milan Vojtek, Právo

Vážení kamionu. Ilustrační foto

Článek

Problémy jsou technické, administrativní i právní, připustil šéf Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl. Obcím se nechce spletitosti řešit. „Prakticky ve všech případech jsme se setkali s neochotou obcí s rozšířenou působností se přestupky zabývat,“ potvrdil Mátl. Jako příklad zmínil Nýřany a Olomouc.

Na potíže systému nedávno upozornila i zpráva Nejvyššího kontrolního úřadu k modernizaci D1. Připomněla, že jediná rychlostní váha na D1 u Jihlavy loni fungovala jen pár měsíců, než se rozbila. Jihlava váhu testovala, ale s vyměřováním pokut nezačala.

Vysokorychlostních váhy jsou aktuálně také na D2, D5, D8, D35 a D48. Do léta má přibýt sedmá na D4 a příští rok jich bude po republice nainstalováno ještě pět. Pokuty ale rozesílají jen Židlochovice, které mají na starosti dálnici D2, a Lovosice z rychlostní váhy na D8.

Japonci připravují pruhy vyčleněné pro autonomní kamiony

AutoMoto

V Židlochovicích to funguje, jak má

Neochotu obcí přiživuje i často náročné vymáhání pokut, proti nimž se dopravci odvolávají a řízení jdou až k soudu. „Kalibrace váhy je velmi komplikovaná a výsledky vážení jsou napadány. Bohužel se často stává, že i když je váha zkalibrována, tak ukazuje úplně nesmyslné výsledky,“ přiznal Mátl.

Věří však, že počáteční mouchy se podaří vychytat a systém začne plnit svůj účel a odradí dopravce od porušování pravidel.

Česko je ve využívání vah k přímému rozesílání pokut v Evropě průkopníkem. Váhy se využívají i na krajských silnicích. Například v Kraji Vysočina je používají šestým rokem a už v roce 2019 vyhráli první soudní spory o vážení. Na silnicích nižších tříd však jezdí kamiony pomaleji a provoz je méně hustý, takže se používá i odlišná technologie.

Příklad Židlochovic ovšem ukazuje, že systém může být funkční i na dálnici. Loni tam na pokutách od přetížených kamionů na D2 vybrali přes 16 milionů. Obci zůstalo dva a půl milionu, zbytek šel kraji a Státnímu fondu dopravní infrastruktury.

Podněty dostává obec ze záznamů vah od ředitelství. Musí ale snímky vytřídit a zjistit, zda kamion neměl na nadváhu výjimku. Až pak lze rozeslat pokuty. Na tom pracují tři úředníci.

V řadě obcí naopak usoudili, že zpracování má tolik úskalí, že se jim nevyplatí. Ministerstvo dopravy proto plánuje zákonem od příštího roku zvýšit podíl pro obce z 15 na 30 procent.

Polské dálnice budou pro osobní auta bezplatné

Ekonomika

Většinou se jedná o šoféry z ciziny

Většina pokut jde zahraničním řidičům. „Pokuty jim posíláme podle údajů mýtného systému. Platí tak půl napůl,“ řekla Právu Taťána Lukšová z dopravního odboru Židlochovic.

U domácích dopravců je podle ní tento podíl také zhruba půl na půl, často se zkoušejí odvolávat.

Za každou tunu nadváhy zaplatí kamion pokutu 9000. Nejčastější je přetížení o tři tuny s pokutou 27 tisíc korun.

Povolená hmotnost se liší podle počtu náprav. Nejdelší soupravy tahačů mohou vozit až 48 tun nákladu. I zde je podle kritiků problém. V řadě evropských zemí je to méně, v průměru maximálně kolem 42 tun.

Na rozdíl od rychlostních radarů je u vážení ještě další problém. A to, když je provoz kamionů hustý nebo řidiči schválně najíždějí na váhu těsně za sebou. Pak argumentují, že váha vážila dvě vozidla místo jednoho.

Podle mluvčího sdružení autodopravců Česmad Bohemia Martina Felixe by bylo lepší přejít na systém podobný jiným evropským zemím. Váhy tam slouží k vytipování podezřelých aut, která pak zastavují policisté a celníci ke zvážení na místě.

„Přetížené vozidlo je zastaveno a firma musí přeložit jeho náklad, nepokračuje tudíž přetížené v jízdě. Výsledky jsou korektní a přesné a na místě je uložena sankce, což znamená, že se měří stejně domácím i zahraničním subjektům,“ poznamenal Felix.

Podle úřadů se ale i v Česku rychlé váhy tímto způsobem používají.

Policii musíte své auto k zátarasu poskytnout. Odmítnutí je téměř nemožné

Krimi

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám