Článek
Nejde přitom o laické konstatování, ale o klasifikační označení na sedmibodové stupnici, která postihuje jak mosty bez jakýchkoliv závad, tak přemostění v havarijním stavu, kterým hrozí bezprostřední zřícení.
Asi nepřekvapí, že z vltavských mostů je ve velmi dobré kondici pouze Trojský most, který byl postaven v souvislosti s tunelovým komplexem Blanka a do provozu byl uveden v roce 2014.

Trojský most
V dobrém stavu, který značí existenci vad bez vlivu na zatížitelnost, je zbraslavský most Závodu míru, Lahovický most a Lanový most na Jižní spojce, který však čeká monitoring, neboť se kroutí. [celá zpráva]

Ilustrační foto
Stav Štefánikova mostu je zařazen do kategorie „uspokojivý”, která predikuje odstranitelné vady, které mohou do budoucna vést k nutnosti větších oprav. Stejně si stojí i Nuselský most, jehož tubusem projíždí metro C.

Rekonstrukce Nuselského mostu skončí letos do 17. listopadu, dalších 15 let by se na něj nemuselo sáhnout
Další výčet by byl smutnější a obsáhlejší. Většina zbývajících mostů přes Vltavu je totiž v kategorii V, která značí špatný stav konstrukce.
Rekonstrukce tak nepochybně čeká Hlávkův či Palackého most. Na Hlávkově mostě momentálně probíhá diagnostika, která částečně omezuje dopravu a naznačuje, co by uzavření spojnice Holešovic a centra znamenalo pro řidiče mířící na magistrálu. [celá zpráva]

Hlávkův most je ve špatném stavu. Diagnostika i následná rekonstrukce omezí dopravu na magistrále
Za dva roky by mělo dojít i na opravu Barrandovského mostu, po němž každý den projede přes 140 000 aut.

Barrandovský most
| Stav některých pražských mostů (k březnu 2018) | |
|---|---|
| Most Závodu míru | III |
| Barrandovský most | V |
| Palackého most | VI |
| Jiráskův most | V |
| Most Legií | V |
| Karlův most | mostovka II, klenby + spodní stavby VI |
| Mánesův most | V |
| Čechův most | V |
| Štefánikův most | IV |
| Hlávkův most | V |
| Libeňský most | rámové konstrukce VI, klenby V |
| Most Barikádníků | IV |
| Trojský most | II |
| Lahovický most | III |
| Nuselský most | IV |
| Lanový most | III |
| zdroj: Informace o stavu pražských mostů ve správě TSK hl. m. Prahy, a. s. a jejich priority | |
TSK provádí monitoring stavu mostů průběžně. Před pár dny vedl k okamžitému uzavření přemostění u Vltavské, které bylo nutné provizorně podepřít, a do budoucna se počítá s jeho demolicí. [celá zpráva]

Libeňský most je zanedbávaný dlouhodobě. Podívejte se na záběry kritických částí mostuVideo: Novinky
Dočasného uzavření se letos dočkal i Libeňský most, o jehož budoucnosti se již delší čas vedou spory. Zatímco končící vedení Prahy prezentované zástupci hnutí ANO, ČSSD a Trojkoalice se klonilo k jeho demolici a výstavbě nového mostu, zástupci nové koalice tvořené Piráty, Prahou sobě a Spojenými silami pro Prahu mají za to, že zanedbaný most z roku 1928 půjde opravit.
| Klasifikace stavu mostů | ||
|---|---|---|
| Klasifikační stupeň | Stav konstrukce Vady a poruchy konstrukce | |
| I | Bezvadný | bez jakýchkoli zjevných nebo známých skrytých vad |
| II | Velmi dobrý | pouze vzhledové vady, které neovlivní zatížitelnost |
| III | Dobrý | větší vady, které ale neovlivňují zatížitelnost |
| IV | Uspokojivý | vady a poruchy nemající okamžitý nepříznivý vliv na zatížitelnost, které však mohou zatížitelnost v budoucnu ovlivnit |
| V | Špatný | vady a poruchy ovlivňující sice zatížitelnost, ale odstranitelné ještě bez větších zásahů |
| VI | Velmi špatný | vady a poruchy ovlivňující zatížitelnost a odstranitelné pouze velkou opravou zahrnující důležité části konstrukce |
| VII | Havarijní | vady a poruchy ovlivňující zatížitelnost takovou měrou, že vyžadují okamžitou nápravu pro odvrácení hrozící katastrofy, popř. uzavření mostu |
V havarijním stavu byly lávky pro pěší na železničním mostě na Výtoni. Jednu z nich se již nicméně podařilo opravit a chodci se tak na most mohli od poloviny října vrátit.

Vyšehradský železniční most
Jak letos na jaře upozornil na jednání magistrátního výboru pro dopravu šéf TSK Petr Smolka, v V. až VII. stupni se nacházela necelá pětina mostů v Praze. Na běžnou údržbu mostních konstrukcí loni firma vynaložila 210 milionů korun.
Německé mosty trpí nárůstem dopravy
Problémy se zanedbanou údržbou mostů nejsou nicméně pouze tuzemskou doménou. Německo má problémy zhruba s osminou z 39 621 dálničních mostů. Jejich hodnocení je na úrovni „nepostačující“, nebo dokonce „nedostatečný stav“, jak uvádí hodnocení Spolkového úřadu pro výzkum vysokých komunikací (BASt) z března 2018.
Mezi mosty s nejhorším hodnocením patří ten na dálnici A1 přes Rýn u Leverkusenu. Provoz na něm byl spuštěn v roce 1965 a most byl koncipován pro denní provoz kolem 40 tisíc vozů. Provoz ovšem v průběhu let razantně narostl až na limit jeho možného zatížení. V roce 2012 odborníci označili stav mostu za kritický a o čtyři roky později doporučili postavit nový most. Jen v roce 2017 projelo přes most přes 120 tisíc osobních vozů. Vozy těžší než 3,5 tuny nesmějí přes most projíždět. Experti vydali pro most známku 3,9, což znamená „nedostatečný stav”.
| Německý systém známkování | |
|---|---|
| 1,0 – 1,4 | Velmi dobrý stav |
| 1,5 – 1,9 | Dobrý stav |
| 2,0 – 2,4 | Uspokojující stav |
| 2,5 – 2,9 | Postačující stav |
| 3,0 – 3,4 | Nepostačující stav |
| 3,5 – 4,0 | Nedostatečný stav |
Ještě hůře jsou na tom dva mosty, a to v Duisburgu a v Münsteru, které byly ohodnoceny známkou 4,0.
Pokud bychom se zaměřili na mosty v sousední německé spolkové zemi Sasko, stav více než 3300 mostních konstrukcí na tamějších dálnicích, zemských i státních silnicích je dobrý. V pořádku je 908 mostů na dálnicích, 850 zemských a 1550 spolkových komunikacích. Faktem je, že zhruba 99 procent všech mostů na saských dálnicích a nadjezdů nad dálnicemi bylo postaveno po roce 1990.

Drážďany
V Drážďanech je stav sedmi největších a nejdůležitějších mostů přes Labe bez větších komplikací, ačkoliv jejich opravy provázely hádky a tahanice, píše server Tag24.de. Rekonstrukce těchto hlavních mostních konstrukcí je naplánována až do poloviny roku 2020. Poté by se mělo město zaměřit na opravy menších mostů.
