Článek
„Úplně všechny termíny jsme měli zarezervované, podzemní trasa byla stoprocentně obsazená,“ potvrzoval obrovský zájem o prohlídku stavby metra vedoucí odboru komunikace pražského dopravního podniku Daniel Šabík. Počty návštěvníků odhadoval na 35 tisíc.

Budování nové trasy metra v Praze je velkou atrakcí, lidé se mohli projít tunelem, kudy bude jezdit vlak trasy D.
Každá skupina dostala průvodce stejně jako na zámcích, ale tady chyběly tradiční klouzavé papuče. Naopak tu byla nutná pevná obuv, protože každý musel zdolat kolem tří stovek schodů. V nejhlubších místech se lidé dostali až 35 metrů pod povrch.

Jáma, kterou se do budovaných tunelů metra D pouštějí bagry a další stroje.
Návštěvníci mohli projít celou budoucí trasu mezi stanicemi Olbrachtova a Pankrác D. Vozy metra by tu měly jezdit nejdřív na konci roku 2031.
Do té doby bude nutné razit ještě tunely do Písnice přes stanice Krč nádraží, nemocnice Krč a Nové Dvory. „Pokud se stihne letos s touto částí začít, tak by se mělo metro v tomto úseku zprovoznit za šest let,“ potvrdil Šabík, ale připustil, že by se stavba mohla dostat do skluzu.

Místo v pražském podzemí, poblíž kterého se setkají dvě trasy metra – původní C a nová D.
Technici ze stavebních firem odpovídali na nejrůznější otázky o podzemní vodě či tvrdosti zeminy a pomáhali se lidem v podzemí zorientovat. „Hladina podzemní vody je nad námi, je tady nutná velmi kvalitní izolace a zpevnění, protože je tady drolící se břidlice,“ vysvětloval Šabík.
Bez Barbory se nerube
V jedné z obrovských jam, kudy se na jeřábu spouštějí i čtyřicetitunové bagry, nakladače a další technika, nechyběl ani oltářík se svatou Barborou. „Bez ní se nerube. Tak jest. Dokud tu není posvěcená Barborka, žádný z nás nerýpne do země,“ potvrzoval jeden ze stavebních dělníků velkou pověrčivost a víru v ochránkyni horníků a podzemních dělníků jeden z nich.
Lidé se mohli projít místy, kudy budou jezdit vlaky a kde budou nástupiště, a mohli i do tunelů, které budou po zprovoznění metra nepřístupné veřejnosti.
Automatizované vlaky
Na nové trase budou po dokončení nasazeny plně automatizované vlaky bez strojvůdců. Nástupiště budou od kolejí oddělena stěnou. Tento systém se ovšem bude nejprve testovat na trase C. „Probíhají jednání s firmami. V roce 2027 by měl být vysoutěžen dodavatel celého balíku od automatických vlaků přes celý systém stěn na nástupištích po zajištění údržby,“ doplnil Šabík.

Budování nové trasy metra v Praze je velkou atrakcí, podzemní staveniště nalákalo tisíce lidí.
Na dokončenou etapu mezi stanicí Pankrác, kde bude přestup mezi trasami D a C, a Písnící by měl navazovat další úsek od Pankráce do centra Prahy na náměstí Míru. Tato etapa se ale teprve projektuje, a záměr je tak zatím jen naznačen směrovou tabulí na konci podzemního tunelu budoucí stanice Pankrác D.