Hlavní obsah

Podezřelý nákup tatrovek pro armádu zkoumá finanční audit

Právo, Odřich Danda

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

PRAHA

Nákup nákladních tatrovek pro armádu znovu vyvolává pochybnosti. Vojáci v pondělí sice přebrali od kopřivnické zbrojovky prvních deset vozů T 810, ale ministerstvo obrany zároveň přiznalo, že ještě neskončil finanční audit zakázky. Ten si minulý rok vyžádala u ministerstva financí šéfka obrany Vlasta Parkanová.

Článek

Ministerstvo o neukončeném auditu v pondělí informovalo v souvislosti s podezřením, že kopřivnická automobilka zaplatila za zprostředkování kontraktu na 556 aut za 2,6 miliardy korun bývalému vojákovi Pavlu Stoškovi provizi, která může dosáhnout až 27 miliónů.

Ministerstvo obrany zašle všechny dostupné informace o zprostředkovatelské smlouvě na ministerstvo financí, které již od loňska provádí ekonomický a cenový audit zakázky.

Nákup v roce 2006 podepsal předchůdce Parkanové Jiří Šedivý, který si nechal také udělat cenový audit, ten ale na nic závažného nepřišel. "To ale zpracovával soukromý auditor. Nyní chceme, aby to prošetřilo ministerstvo financí. Paní ministryně ho zadala, protože chtěla ujištění, že vše probíhá v pořádku,“ řekl Právu mluvčí obrany Andrej Čírtek.

Za co provize?

K čemu cenový audit, když je už smlouva podepsaná a vojáci přebírají vyrobená auta? "Pokud by ministerstvo financí přišlo na nějaké nesrovnalosti, tak bychom vyvolali jednání s dodavatelem, na kterém bychom chtěli nové skutečnosti zohlednit ve smlouvě,“ uvedl Čírtek.

Dodal, že pokud audit zjistí, že Stoškovi byla vyplacena provize, budou chtít, aby byla cena obchodu o částku provize zmenšena.

Tatra totiž dostala zakázku pro armádu bez výběrového řízení a existence prostředníka vyvolává podezření, že byl obchod zmanipulovaný. Ministerstvo si proto minulý týden vyžádalo od kopřivnické továrny vysvětlení.

A Tatrovka se brání. Podle mediálního zástupce Tatry Vladimíra Bystrova Stošek pro Tatru zajišťoval pouze odborné poradenství.

"Konkrétně pan Stošek zpracovával celou řadu analýz a dokumentací směřujících k získání práv k dokumentaci vozidla Ross (předchůdce T 810) a jejím převzetí od zkrachovalého výrobce s cílem nabídnout dodávky tohoto vozu Armádě ČR,“ sdělil Právu Bystrov.

Stošek se hájí stejným způsobem „Analyzoval a připravil jsem pro Tatru možnost této nové akvizice,“ vyjádřil se.

Kostelkův spolužák

Česká televize, která na existenci provize upozornila, přišla v neděli s tím, že Stošek je bývalým spolužákem a dlouholetým přítelem exministra obrany Miroslava Kostelky, který v roce 2004 přišel s návrhem zadat zakázku bez obchodní soutěže.

Kostelka, nyní velvyslanec v Moskvě, televizi řekl, že o provizi nic neví. "Pavla Stoška znám, ale nejsem si vědom, že by měl takovou smlouvu. O tatrovkách se mnou mluvil, ale to už byl jejich nákup vyřešená věc, protože my jsme na obraně nechtěli, aby je dodal zahraniční výrobce,“ sdělil.

Podle smlouvy měla první auta Tatra dodat již minulý rok, ale vojáci měli ke strojům výhrady, proto se dodání protáhlo o několik měsíců. 

Reklama

Související články

Tatra předala armádě první terénní auta

Automobilka Tatra Kopřivnice v Novém Jičíně předala Armádě ČR prvních devět vozidel ze zakázky více než pěti stovek terénních automobilů za zhruba 2,6 miliardy...

Výběr článků

Načítám