Hlavní obsah

Exkluzivní průzkum: Voliči Motoristů, SPD a Stačilo! rozhodli o volbách doma z gauče

Voliči se v televizi před volbami rádi dívají na své favority a utvrzují se ve svém výběru. Tento efekt je však nejslabší u voličů Spolu. Ti sledují politiku během celého volebního období a přesným opakem jsou příznivci Motoristů, SPD a Stačilo!

Článek

Je pár dnů před volbami a nerozhodnutí voliči chtějí zjistit co nejvíc, aby se mohli kvalifikovaně rozhodnout komu svůj hlas ve volební urně odevzdají. Jejich cesta ale pro někoho možná překvapivě nevede na předvolební mítinky, ale do obývacího pokoje, kde má stále většina Čechů televizní obrazovku.

Právě z domácí pohovky učinilo rozhodnutí, koho na příští čtyři roky pošlou do Poslanecké sněmovny nejvíce příznivců Motoristů sobě. Na 16 procent z nich měly televizní debaty velký vliv a na dalších 40 procent z nich vliv malý. Naopak nejmenší vliv televizních diskusí je patrný u voličů koalice Spolu. Jen na šest procent z nich měly televizní debaty velký vliv a jen málo ovlivnily 27 procent z nich.

„Voliči Spolu se vyznačují docela vysokým zájmem o politiku. Dá se tedy říct, že předvolební debaty nesledují proto, aby se o straně či jejím programu dozvěděli něco nového. Ve většině debat za Spolu zároveň figurovali politici koalice, jejichž postoje jsou na veřejnosti známé. Pokud někoho mohly debaty ovlivnit k volbě Spolu, byli to spíše voliči váhající například mezi nimi a hnutím STAN,“ říká Tereza Friedrichová, politická analytička z agentury NMS, jež průzkum pro Novinky exkluzivně zpracovala.

Sběr dat probíhal ve dnech od 4. 10. do 7. 10. 2025 a odpovídalo v něm 1 536 respondentů ve věku od 18 let.

Friedrichová by nicméně televizním debatám nepřisuzovala větší vliv, než jaký ve skutečnosti mají. „Samy o sobě nemají velkou moc přitáhnout voliče k volebním urnám. Jedná se ale o důležitý doplněk rozhodování. Třetina občanů uznává, že předvolební debaty nějakým způsobem ovlivnily jejich finální rozhodnutí,“ uvádí analytička.

Expert na politický marketing Karel Komínek ale potvrzuje, že televizní politická klání zůstávají důležitým zdrojem informací hlavně pro nerozhodnuté voliče. „To, co lidé v televizi vidí, jsou takové zkratkovité reality show. Diváci v nich sledují své budoucí šampiony mezi dalšími lidmi, kteří mají určitou sociální a politickou relevanci. Oni ukazují, jakou mají kompetenci a jak se dokážou vyjadřovat,“ připomíná Komínek.

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám