Hlavní obsah

Osekaná verze evropského zabezpečení i mobilní aplikace mají chránit regionální železnice

Novinky, khl

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

V minulých třech týdnech se na českých železnicích stalo 90 mimořádných událostí. K té poslední vážné události došlo minulou středu na Chebsku, kdy regionální vlak RegioNova přejel na červenou a vykolejil. Časté nehody posledních týdnů vyvolaly pochybnosti nejenom o nedostatku a přepracování strojvedoucích, ale i o špatném železničním zabezpečení, které by chyby strojvůdců omezilo.

Foto: Slavomír Kubeš, ČTK

Nehoda vlaků u Perninku

Článek

Do roku 2025 by mělo na českých tratích fungovat společné evropské zabezpečení ETCS. „Systém ETCS je zabezpečovač, který zcela eliminuje lidský faktor a zamezí případným srážkám vlaků. Jde ale o mnohem sofistikovanější interoperabilní, a tedy drahý systém, který umožňuje jízdu hnacího vozidla po všech tratích, které jsou tímto systémem vybaveny,“ vysvětluje pro Novinky mluvčí firmy AŽD Praha Jiří Dlabaja, která systémy dodává.

Expert varuje: Strojvůdců je zoufale málo, jsou unavení a přetížení

Domácí

Právě jeho vysoká cena je ale problém. Zabezpečit tímto systémem i regionální tratě, kde je provoz malý, by bylo totiž moc nákladné. Dopravci i výrobci zabezpečení tedy vymýšlejí systémy, které by mohly být ETCS alternativou. „Vývojoví pracovníci AŽD vytvořili na základě Radiobloku systém ETCS Effective. Jde o levnější variantu ETCS,“ říká Dlabaja.

ETCS Effective má být podle Dlabaji „osekaná“ verze společného evropského zabezpečení. Jednodušší má být pak jak v mobilní části, tak i co se týče instalace celé infrastruktury. „Datovou sítí GSM-R, která je součástí systému ETCS, se vybaví pouze dopravně komplikovaná místa,“ popisuje mluvčí AŽD.

BEZ KOMENTÁŘE: Na Chebsku vykolejil vlak na výhybceVideo: Právo

České dráhy začínají zkoušet novou mobilní aplikaci

S alternativním zabezpečovacím zařízením přišly i České dráhy. Ty od tohoto týdne začaly testovat mobilní aplikaci, které funguje na bázi sdílení aktuální polohy. Strojvůdce upozorní na to, že se na trati pohybuje jiný vlak.

Aplikace bude součástí tabletů, kde má každý strojvůdce pokyny pro danou trasu, na které zrovna působí. Aplikace je upozorní na to, že se mají ve stanici, kde se křižují vlaky, hlásit dispečerovi.

Pokud ovšem i tak strojvůdce na trať, kde v protisměru jede jiný vlak, přeci jen vyjede, aplikace oběma strojvedoucím zobrazí blížící se vlak a upozorní na nebezpečí střetu. Podmínkou ovšem samozřejmě je, aby strojvedoucí tablet sledovali.

Reakce na tragické železniční nehody: Strojvůdci budou mít novou aplikaci

Ekonomika

„Mobilní aplikaci budou mít k dispozici všichni strojvedoucí, kteří jezdí na tratích bez zabezpečovacího zařízení,“ uvádí generální ředitel Českých drah Václav Nebeský. Aplikaci společnost nabídne i jiným dopravcům a Správě železnic.

Srážka vlaků u BěchovicVideo: Pavel Jaňurek, Novinky

České dráhy aplikaci vyzkouší na třech tratích, a to Karlovy Vary–Potůčky, Choceň–Litomyšl a Domažlice–Tachov. „Do konce prázdnin chceme dát aplikaci k dispozici všem našim strojvedoucím, kteří jezdí na tratích se zjednodušeným řízením dopravy D3,“ doplnil Nebeský. To znamená, že provoz řídí dispečer, kterého musí strojvedoucí na určených místech telefonicky žádat o povolení k další jízdě.

Levný a funkční Radioblok

Některé regionálních tratě v Česku chrání Radioblok. „Systém Radioblok je levné české zabezpečovací zařízení určené pro regionální tratě, které dnes nemají žádné technické zabezpečování a jezdí se tam dle předpisu D3, tedy strojvedoucí komunikují s dirigujícím dispečerem,“ vysvětluje mluvčí firmy AŽD Dlabaja.

Po tragické srážce vlaků inspekce žádá lepší zabezpečení tratí

Domácí

Radioblok podle něj zabrání tomu, aby se dva vlaky na jednokolejné regionální trati srazily. „Odstraňuje se tak zcela vliv lidského činitele, který generuje chyby a zvyšuje riziko mimořádné události,“ říká Dlabaja.

Jenže Radioblok neodpovídá evropským normám. „Systém vznikal někdy kolem roku 2012 jako reakce na mimořádné události na regionálních tratích, kdy umírali lidé. Tedy v době, kdy nebyly jasné specifikace ETCS a nebylo jasné ani to, jaká úroveň ETCS bude v ČR instalována,“ popisuje dále mluvčí AŽD.

Zvýšit bezpečnost na železnicích chce i ministerstvo dopravy

Vláda chce do roku 2022 investovat do železničního zabezpečení čtyři miliardy korun. Ty chtějí vynaložit především do lepšího zabezpečení na přejezdech.

Havlíček: Rychleji zabezpečíme přejezdy

Domácí

„Schválení prostředků nám mimo jiné umožní urychlit přípravu investičních akcí, které mají za cíl vyšší zabezpečení mnoha desítek přejezdů. Celkem tak budeme letos investovat v této oblasti 1,36 miliardy korun,“ uvádí generální ředitel Správy.

Reklama

Výběr článků

Načítám