Hlavní obsah

Ombudsman Křeček kritizuje obce, nejsou vstřícné k handicapovaným

20. 6. 2020, 8:41
Právo, vtk

Jen čtvrtina obcí v Česku projevuje vstřícnost vůči žadatelům o individuální vyhrazené parkování pro osoby se zdravotním postižením a snaží se jim co nejvíc ulehčit proces získání povolení a zřízení parkovacího místa.

Foto: Václav Jirsa, Právo

Vyhrazené parkovací stání pro invalidy

Článek

Ostatní obce mají naopak při vyřizování těchto žádostí mnohdy neopodstatněné požadavky. Jen málokterá radnice posuzuje žádosti individuálně. Některé žadatele odkazují na to, ať využívají veřejná parkoviště stejně jako všichni ostatní. Vyplývá to z průzkumu, který nechal udělat ombudsman Stanislav Křeček.

Jeho tým právníků oslovil 474 obcí a měst v Česku. Mimo jiné se na řešení těchto záležitostí dotázal ve všech šestadvaceti statutárních městech v republice, i na úřadech městských částí Prahy a Brna. Průzkum zjistil nedostatky, které je nutné podle veřejného ochránce práv řešit.

Ombudsman zdůraznil, že žádosti postižených o parkování nesmějí být posuzovány jen podle toho, zda splňují kritéria stanovená radnicí. Úřad musí každou žádost projednat individuálně a zabývat se tím, jak zřízení místa zlepší postiženému život.

Stát selhal. Ombudsman se zastal muže, který měl za jízdy telefonovat

Domácí

Naprostá většina obcí považuje za oprávněné žadatele o vytvoření parkovacího místa pouze osoby s průkazem ZTP a ZTP/P, což je chyba. Čtvrtina obcí vydává povolení na dobu platnosti průkazu. Pouze devět procent obcí posuzuje žádosti z hlediska potřeb postiženého.

Výčet toho, v čem nejsou radnice vstřícné, je podle Křečka poměrně dlouhý. Některé vyžadují to, aby žadatel měl na dané adrese trvalé bydliště. Polovina obcí žádá, aby vůz, s nímž bude postižený parkovat na vyhrazeném místě, byl výhradně jeho majetkem.

Čtrnáct obcí uvedlo, že si žadatel musí odborné zpracování projektu na vytvoření parkovacího místa zajistit na své náklady. Polovina radnic požaduje, aby uživatel sám zajistil instalaci dopravního značení.

Vláda projedná vznik funkce dětského ombudsmana

Domácí

Ani v hrazení nákladů za dopravní značení nejsou obce příliš vstřícné. Více než polovina požaduje, aby náklady v plné nebo podílové výši hradil uživatel.

Spoluúčast se pohybuje od symbolických 500 až po bezmála 5500 korun. Pětina obcí neprovádí údržbu individuálního vyhrazeného parkoviště ani odklízení sněhu v zimním období.

Reklama

Výběr článků