Článek
Propad preferencí zaznamenali Motoristé při výzkumech veřejného mínění zejména po několika kauzách spjatých s čestným prezidentem strany, volebním lídrem a europoslancem Filipem Turkem.
Ten se na sociálních sítích svými fotografiemi usvědčil z překročení povolené rychlosti na dálnici a následně místo omluvy útočil na média. Nyní čelí rovněž podezření, že před lety zneužíval a týral svou bývalou přítelkyni.
„I když politické strany obvykle zveřejnují svoje programy až těsně před volbami, my to musíme udělat výrazně dříve. Očekává se to od nás, protože jinak naši existenci kompletně zastíní úplně zbytečné kauzy. Když není program, zbývají pouze kauzy a aféry,“ uvedl na úvod sněmu předseda Motoristů Petr Macinka.

Předseda strany Motoristé sobě Petr Macinka
Sněm byl podle něj svolán proto, aby si Motoristé přiznali pravdu. „Musíme konstatovat, že naše strana nevzkvétá. Motoristé dneska nejsou v takové kondici, v jaké bychom být mohli. Máme za sebou několik měsíců, kdy jsme místo vlastních programových vizí plnili stránky médií tématy, které si asi nikdo z nás nepřál,“ konstatoval Macinka.
V této souvislosti zdůraznil, že podle něj není pravdou, že by média neměla ráda Motoristy. „I my si sami můžeme za to, že jsme začali být částí lidí vykreslováni jako strana nějakých hazardérů, kteří jezdí bezhlavě autem,“ řekl delegátům.
Chtějí oslovit podnikatele
Podstatná část volebního programu Motoristů se týká podnikatelů. Případné zvyšování daní není podle nich namístě. „Stát má peněz dost, když chce víc, ať nejdříve šetří sám. Motoristé proto nepodpoří žádné další zvyšování daní pro ty, kdo pracují a podnikají,“ uvedl lídr kandidátky Motoristů v Praze Boris Šťastný.
Motoristé nepodporují ani opětovné zavedení elektronické evidence tržeb. „Pokud by se v budoucnu téma elektronické evidence tržeb opět otevřelo, budeme trvat na výjimkách pro všechny malé podnikatele, drobné živnostníky s ročním obratem do pěti milionů korun,“ prohlásil Šťastný.
U nízkopříjmových OSVČ chtějí Motoristé zrušit minimální odvody a nahradit je procentuálním výpočtem odvozeným od skutečného zisku. Prosadit také chtějí, aby se DPH odváděla jen ze zaplacených faktur, ne i z těch vystavených.

Lídr Motoristů v Praze Boris Šťastný
Současně chce strana posunout hranici pro registraci k DPH ze dvou na pět milionů korun. „Analogicky kontrolní hlášení bude povinné pouze pro podnikatele s ročním obratem nad pět milionů,“ řekl Šťastný.
Motoristé ve svém programu slibují, že do čtyř let dosáhnou vyrovnaného rozpočtu. Docílit ho chtějí digitalizací, sociální reformou, omezením provozních výdajů státu nebo seškrtáním dotací, včetně těch na obnovitelné zdroje či pro nevládní neziskové organizace.
„My se vracíme k tržní ekonomice. Takže konec dotací. Já už nechci vidět dotace. Na nic. Dotace je socialistické řešení na to, co politici neumí řešit normálně,“ prohlásil na sněmu ekonom a lídr Motoristů v Ústeckém kraji Vladimír Pikora.
Přejí si konec inkluze
Ve školství usilují Motoristé mimo jiné o zastavení a zrušení inkluze. „To je důvod, který ze státní kasy vyžral 40 miliard korun a zajistil, že dneska jsou školy plné speciálních asistentů pedagoga. Že nám klesá čtenářská gramotnost dětí. Že děti, které by normálně mohly rozvíjet své schopnosti a adaptaci v kolektivu ve speciálních školách, jsou dneska outsidery kolektivu,“ uvedl lídr strany v Moravskoslezském kraji Matěj Gregor.
V zahraniční politice chtějí Motoristé prosazovat transformaci Evropské unie v unii suverénních států. Je podle nich také nutné budovat vztahy s novou americkou administrativou.
Odmítají emisní povolenky a další zelená opatření, která pokládají za ideologická. I v této souvislosti považuje Filip Turek za nutnou reformu EU, která se podle něj rozhodla chovat jako Sovětský svaz.
„My musíme přesvědčit příštího premiéra a příští vládu, aby opravdu určitým způsobem vydírala Evropskou komisi. A za mě osobně by struktura Evropské unie měla být taková, že by vládla Rada ministrů s parlamentem a že se Evropská komise v čele s Ursulou von der Leyenovou úplně zruší,“ řekl na sněmu Turek.

Europoslanec a celostátní volební lídr Motoristů Filip Turek
Stručnější verzi programu, který se zaměřuje mj. i na zdravotnictví, obranu či český průmysl, má ve formě novin obdržet v průběhu příštího týdne zhruba 5,5 milionu domácností. Kompletní verzi budou mít Motoristé na svém webu.
„Náš program je sice ambiciózní, ale zároveň je také určitě naplnitelný,“ uvedl Macinka s tím, že účast či neúčast Motoristů v příští Sněmovně podle něj zásadním způsobem ovlivní budoucnost České republiky.
„Rozhoduje se o tom, zda naše země zůstane v devastujícím zajetí současné vlády, nebo zda sklouzne k populistickým experimentům, nebo zda dokonce zažijeme návrat komunistů k moci,“ zdůraznil šéf strany.
Podle aktuálního modelu STEM by Motoristé sobě získali 3,5 procenta, před týdnem čtyři procenta. Červnový model agentury Median připsal Motoristům 5,5 procenta, od února do dubna se přitom v průzkumech Medianu pohybovali o několik procentních bodů výš.