Hlavní obsah

Nejde vyrobit. Armádě nevyšla zakázka na obří vagon pro těžkou techniku

Ministerstvo obrany ani na druhý pokus nenašlo dodavatele, který by byl ochoten navrhnout a vyrobit speciální nákladní železniční vůz pro přepravu těžké vojenské techniky. Armáda poptává unikátní konstrukci, která podle odborníků v praxi neexistuje – a možná ani existovat nemůže.

Foto: MTI

Ilustrační foto

Článek

První tendr ministerstvo zrušilo loni kvůli naprostému nezájmu. Stejný osud nyní potkal i druhé kolo. Tentokrát se sice jeden zájemce objevil, ale i on nakonec odstoupil s odůvodněním, že jeho konstrukční tým „vyhodnotil realizaci výroby dle zadaných parametrů jako nemožnou splnit“.

Vojáci poptávají nízkopodlažní dvoučlánkový vagon o dvanácti nápravách s kloubovým spojením uprostřed. Měl by měřit 35 metrů – tedy výrazně více než běžné v Evropě používané železniční nákladní vozy.

Podle zadávací dokumentace se armáda potýká s přepravou některé techniky a očekává, že tyto problémy se mohou ještě stupňovat. Nově pořizované tanky nebo bojová vozidla pěchoty jsou totiž těžší a větší.

„Nový železniční vůz bude vhodný pro přepravy širokého spektra vojenské techniky velkých rozměrů i hmotností a kontejnerů,“ stálo v zadávací dokumentaci.

Armáda si vymyslela nesplnitelné

Právě velikost a koncept vozu budí pochybnosti. „Upřímně nevím, proč se armáda nedrží svého kopyta. Cargo vagóny u nás nepřesahují délku 27 metrů a odborníci vědí proč. Zjednodušeně řečeno se vše pak kroutí, a tím spíš při naložení desítek tun. Armáda chce nesmysl, což každý, kdo se v dané problematice pohybuje, ví,“ vysvětluje technolog železniční dopravy Martin Rauer a připomíná, že délka by dokonce překročila vagón vlaku Pendolino.

Ministerstvo obrany tvrdí, že požadavky vycházejí z reálné potřeby, zároveň ale přiznává, že armáda nemá personál schopný takový vůz vyvinout.

„Z neúspěchu prvního zadávacího řízení nevyplývalo, že daný železniční vůz nelze vyrobit,“ řekla Novinkám mluvčí armády Zdeňka Sobarňa Košvancová. Koncepční návrh podle ní obsahoval výhradně takové konstrukční prvky, které už existují. I proto se ministerstvo rozhodlo tendr zopakovat.

Na podruhé se jeden zájemce – Traťová strojní společnost – našel. Vysněný armádní přepravník ale narazil na limity fyziky. „Druhé kolo zadávacího řízení dopadlo neúspěšně pouze z toho důvodu, že zájemce byl sice schopen konstrukčně požadovaný železniční vůz navrhnout, ale z pevnostního hlediska docházelo k překročení maximálních limitů pro průhyby,“ dodala mluvčí.

Zjednodušeně jde o to, že vagon by byl nestabilní a některé jeho části by se mohly kroutit už jen vlastní vahou. V případě zátěže by pak hrozilo zhroucení celé soupravy. Firma tak z tendru odstoupila.

Výsledkem je, že ministerstvo nyní otevřeně připouští, že požadovaný univerzální vagon nelze z pevnostního hlediska vyrobit, a plánuje celý koncept přepracovat. Cílem má být vůz, kterým bude možné přepravovat především nadrozměrnou techniku s extrémní délkou či výškou. Tanky Leopard a podobné velmi těžké kusy se budou muset nadále přepravovat po silnici.

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám