Hlavní obsah

Na Florenci vybourají stropní desku metra, část trasy C nepojede

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

To nejsložitější při výměně stropní desky ve stanici metra Florenc, která dospěla do poloviny, čeká stavbaře ze společností Metrostav DIZ a Geosan Group o víkendu. Pustí se do bourání monolitické části desky pod křižovatkou ulic Křižíkovy a Ke Štvanici.

Foto: Metrostav DIZ

Stavbaři mají za sebou první etapu a větší část druhé. Následovat bude bourání monolitické části stropní desky pod křižovatkou ulic Křižíkovy a Ke Štvanici.

Článek

Kvůli tomu nepojede o víkendu 9. a 10. března metro mezi stanicemi I. P. Pavlova a Nádraží Holešovice a lidé budou muset využít náhradní dopravu.

Přes den je sveze náhradní autobus XC v trase I. P. Pavlova – Muzeum – Hlavní nádraží – Florenc – Vltavská – Nádraží Holešovice nebo tramvaj 36 v trase Zvonařka – I. P. Pavlova – Karlovo náměstí – Václavské náměstí – Masarykovo nádraží – Florenc – Křižíkova – Invalidovna – Palmovka – Bulovka – Kobylisy – Vozovna Kobylisy. Linka 23 bude ve směru od Královky ze zastávky Bruselská odkloněna přes zastávky Pod Karlovem a Nuselské schody do zastávky Náměstí Bratří Synků.

„Deska pochází ze 70. let, má tloušťku 1,7 metru a je předpjatá lany, která jsou již na hraně životnosti. Jakýkoliv neopatrný zásah může narušit její stabilitu,“ řekl Vojtěch Lacina, vedoucí projektu ze společnosti Metrostav DIZ.

Proto pod ní řemeslníci vybudovali podpůrnou nosnou ocelovou konstrukci. „Řezy budeme provádět striktně podle projektu statika, který byl pro tyto účely zpracován a který vychází z diagnostiky desky a na kterém jsme s projektantem a subdodavateli pracovali půl roku,“ řekl. Přiznal velký respekt. „Věřím, že když jsme zvládli dosavadní logistiku s mnohatunovými nosníky ve výlukách, zvládneme i toto,“ ujistil.

Celá stropní deska nad stanicí Florenc má rozlohu 5 450 m2. Práce začaly v roce 2022, spočívaly především ve výměně prefabrikovaných předpjatých nosníků v přesně stanovených víkendových výlukách. Součástí projektu je i kompletní hydroizolace.

Foto: Metrostav DIZ

Rekonstrukce by měla skončit v závěru roku 2026.

Stavbaři dosud vyměnili 91 z 131 prefabrikovaných předpjatých nosníků. Každý z nich měří 23 metrů a váží cca 28 tun. Prostorem navíc vede velmi hustá a rozmanitá síť inženýrských sítí, a tak musí průběžně překládat vedení na dočasnou nadzemní ocelovou konstrukci.

Betonová stropní deska dospěla na hranici živostnosti, kterou potvrzuje podrobná diagnostika, jež se provádí a vyhodnocuje po celou dobu výstavby. Největší zásah dostala při ničivých povodních v roce 2002.

Rekonstrukce by měla skončit v závěru roku 2026. Cestující se během ní dočkají modernizace vestibulu metra a dvou nových eskalátorů směrem k autobusovému nádraží Florenc.

Začala přestavba smíchovského nádraží. Potrvá pět let

Domácí

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám