Hlavní obsah

Místo odtahů by strážníci mohli řidiče dohledat

Právo, Radim Vaculík

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

PRAHA

Čeští řidiči by se od příštího roku mohli dočkat méně botiček a nemuseli by až tak často sahat do svých peněženek kvůli odtahům vozidel. V návrhu nového zákona o policii se počítá s tím, že státní policie umožní městským a obecním strážníkům přístup do některých svých databází. Strážníci by pak mohli místo odtahu majitele vozidla najít.

Foto: Archiv, Právo

Odtahové vozy v Praze

Článek

Státní policie by mohla s městskými strážníky například sdílet evidenci obyvatel či majitelů motorových vozidel.

Tento krok by měl pomoci nejen samotným strážníkům při řešení přestupků, ale podle předsedy Kolegia ředitelů městské policie statutárních měst Petra Kvaše v konečném důsledku i majitelům aut.

„Mnohdy jsme nuceni toho člověka potrestat tím, že mu nasadíme botičku nebo mu odtáhneme vozidlo. Ale v okamžiku, kdy bychom byli z policejních databází schopni toho majitele nebo provozovatele vozidla zjistit, tak radši za nim půjdeme a tu záležitost vyřídíme jiným, pro obě strany jednodušším způsobem,“ vysvětlil Kvaš krátce poté, co se v budově policejního prezidia uskutečnilo vůbec první setkání šéfů státní policie a obecních policií ze statutárních měst.

Strážníci by vstřícný postup nejspíš využili jen v případě lidí, jejichž auta by museli odtáhnout při vyklízení ulic kvůli nějaké kulturní či sportovní akci a kteří žijí přímo v tom daném místě. Zároveň ale neslibují žádný pardon pro řidiče, kteří úmyslně zaparkují na zakázaných místech a přitom v okolí nebydlí.

„Určitě to podporujeme. Oba subjekty zajišťují věci, které se týkají dopravy a ta nová kompetence městské policie by mohla vést k efektivnějšímu plnění jejích úkolů. Dělá se to i kvůli řidičům, protože zaznamenáváme případy, kdy jsou jejich vozidla zbytečně odtahována, protože obecní policie nezná majitele vozidla, se kterým by jeho přestupek mohla vyřešit na místě jinak,“ řekl Právu šéf dopravní policie Martin Červíček.

Huml: Pomůže to jen strážníkům

Zase tak růžově jako policisté nevidí návrh dopravní expert Stanislav Huml. „Když už ti strážníci tu techniku mají, tak budou odtahovat stejně. Že by místo toho za majiteli aut chodili osobně, to se mi nezdá reálné. Spíš to pomůže samotným strážníkům při následném řešení přestupků, když se budou moci přes databáze dopátrat majitelů vozidel. Dosud o jejich jména museli složitě žádat českou policii nebo úřady,“ konstatoval Huml.

Doplnil ale, že by pracovníci městské policie měli přístup do databází mít, protože řešení přestupků v dopravě patří k jejich práci.

Spolupráce při kontrolách

Obecní policie v jednotlivých městech a obcích by se podle závěrů jednání měly do budoucna také mnohem více podílet na dopravně-bezpečnostních akcích, které organizuje státní policie.

Její vedení ústy Červíčka navíc slibuje, že bude se strážníky své akce projednávat a podrobně i aktuálně o plánech na pořádání kontrol informovat.

„Usilujeme o užší spolupráci s obecní policií na našich dopravně-bezpečnostních akcích, zaměřených například na alkohol a podobně. Týká se to především akcí na úrovni místní dopravy, tedy v obcích,“ řekl Právu Červíček.

Už nyní podle Červíčka určitá spolupráce mezi státní policií a obecními funguje. „Jde o to, že když se státní policie zaměří na konkrétní místa, aby se v kontrolní činnosti nedublovala s obecními policisty a ti aby naopak hlídali ta místa, kde v danou chvíli státní policie nebude,“ uvedl.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám