Hlavní obsah

Místo zájezdu podvod. Majitelka nelegální cestovky používala sofistikované metody

6:58
6:58

Poslechněte si tento článek

Temné slavnosti v Jižní Americe lákaly Jaroslava Veselého k cestě do Mexika, jenže si vybral špatnou cestovku. Nikam neodletěl ani mu nevrátili peníze. Později zjistil, že podvedených jsou desítky a většina z nich se dožaduje náhrady škody jen marně.

Foto: Luis Gutierrez/Norte Photo / Alamy / Profimedia, Profimedia.cz

Día de Muertos, svátky mrtvých v mexickém městě Hermosillo loni v listopadu. Podobné karnevaly chtěl vidět i Jaroslav Veselý, cestovní kancelář ho ale podvedla.

Článek

Día de Muertos, tedy svátek mrtvých se v Mexiku slaví nejčastěji 1. a 2. listopadu. V jihoamerické zemi se k němu vážou oslavy plné masek, hudby v ulicích, veselí i setkávání rodin. Vše propojuje křesťanství se zvyklostmi původních Mexičanů a Aztéků, součástí oslav je i příprava domácích oltářů a vzájemné obdarovávání.

Přesně to chtěl vidět i s dalšími dvěma členy své rodiny během loňského podzimu Čech Jaroslav Veselý. Záhy na internetu objevil nabídku cestovní kanceláře Mexico na míru, která mu slíbila zorganizovat zájezd podle jeho představ.

Na dovolenou se pan Veselý chystal s velkým předstihem. První splátku ve výši 64 tisíc korun uhradil už loni v květnu, dalších 90 tisíc korun poslal cestovce v srpnu. Posledních skoro 194 tisíc už ale neposílal.

Foto: IPA / SplashNews.com / Splash / Profimedia, Profimedia.cz

Día de Muertos, obdoba českých Dušiček, ale u Mexičanů v mnohem pompéznějším stylu nalákala některé Čechy na podvodný zájezd.

Sám totiž záhy začal zjišťovat, že s cestovní kanceláří není vše v pořádku „Dva měsíce jsem čekal na letenky a informaci, kde budeme ubytovaní,“ kritizuje Veselý.

„Za šest týdnů po naší žádosti o ukázání letenek, trasy cesty či spojení na zbylé členy skupiny toto nechtěli dodat, byť to bezčíslněkrát slibovali. Podle smlouvy a obchodních podmínek měli spolupracovat se zákazníkem. Nic nesplnili. Jen chtěli další a další peníze,“ konstatovali poškození v podání, které později zaslali České obchodní inspekci (ČOI).

Lucie Sálová, která za cestovní kancelář vystupovala, podle nich používala velmi sofistikované metody.

„V naší skupině byli dokonce lidé, kterým poslala rezervace letenek i rezervace hotelů, vše se ale později ukázalo jako neplatné. Dva senioři přijeli z Moravy až na letiště v Ruzyni, kde si měli vyzvednout letenky. Když se chtěli nechat odbavit, tak na ně koukali jak z jara a řekli jim, že žádné letenky nemají,“ upřesňuje Veselý.

Foto: Novinky

Někteří klienti CK Mexico na míru zjistili, že nikam neletí, až na letišti v Ruzyni (ilustrační foto).

Paní Sálová to vysvětlovala problémy s letištěm. Další z poškozených, Petr, jenž měl cestovat i s několika kamarády, patřil k těm, kteří podvod odhalili relativně včas, protože dva týdny před plánovaným odletem zavolali do Lufthansy, kde jim řekli, že letenky sice byly nejprve rezervované, později za ně ale nikdo nezaplatil.

Místo peněz jen omluva

Ve facebookové skupině Mexiko pro Čechy s Slováky, kde bývají různá cestovatelská doporučení, našla kontakt na cestovní kancelář další turistka. Ta si nepřeje uvádět své skutečné jméno, v textu bude vystupovat jako Marie.

„Narazila jsem tam i na pozitivní recenze služeb paní Sálové. Chtěla jsem od ní na tři dny využít jejích průvodcovských služeb a také jsem žádala o doporučení a rezervaci dvou hotelů ve vybraných destinacích. I když podle Sálové mělo být ubytovaní rezervované, poté, co jsem si to ověřovala přímo ve vybraných hotelech, jsem zjistila, že tam o ničem takovém nevědí. Pak od podnikatelky přicházely v reakci na výzvy k vrácení peněz (asi 43 tis. Kč) jen různé výmluvy,“ upřesňuje Marie.

Její případ skončil pouhou omluvou paní Sálové. „Ona pak už jen slibovala, že dluh splatí příští týden. Pak to prý nemohla udělat, protože byly svátky, a tak dále. Komunikace s ní skončila tím, že mi přestala odepisovat na zprávy,“ dodává Marie, jež se svých peněz už nikdy nedočkala.

Také Alena Š. se zajímala hlavně o ubytování v Mexiku, kde chtěla trávit loňské Vánoce, zaplatila zálohu 15 tis. Kč, ale její případ patří k těm s lepším koncem.

„Zjistila jsem, že moje pojištění internetového bankovnictví a plateb kartou pokrývá i úhrady podvodníkům. Případ jsem proto nahlásila policii. Škodu mi pojišťovna uhradila a bude ji vymáhat na paní Sálové,“ vysvětluje Alena.

Foto: Sri Kolari / Zuma Press / Profimedia, Profimedia.cz

Část podvedených klientů cestovky Mexico na míru se chtěla v Jižní Americe učit tancovat salsu (ilustrační foto).

Se skupinou deseti tanečníků, kteří se chtěli v Jižní Americe učit Salsu, chtěla s Mexikem na míru cestovat Jindra B. „Za každého jsme platili téměř 60 tisíc korun, letenky, které jsme měli získat obratem, ale nikdy nepřišly. Mně a manželovi cestovka jako jediným vrátila asi 30 tisíc korun,“ říká Jindra.

Cestovky předem důkladně prověřte

Kvůli praktikám Mexika na míru dostala ČOI celkem dvě stížnosti. „Jde však o spor soukromoprávní povahy a poškození se musejí domáhat náhrady škod soudní cestou. Tato záležitost je mimo naše kontrolní pravomoci,“ vysvětluje ČOI František Kotrba.

„Je klíčové, aby si sami spotřebitelé ještě předtím, než učiní nějaké závazné kroky, prověřili pořadatele zájezdu. Jaký je to subjekt, kde sídlí, jaké má kontaktní údaje, zda má platné podnikatelské oprávnění a podobně. Důležité je seznámit se se zkušenostmi jiných zákazníků a s jejich recenzemi,“ upřesňuje Kotrba.

Podle něj je problematická už samotná skutečnost, že navzdory českému názvu Mexico na míru jde o firmu registrovanou přímo v Mexiku.

„Pokud si spotřebitelé zvolí českého podnikatele či podnikatele usazeného v EU, mají garantovaná práva z harmonizované evropské legislativy a v případě sporů se subjekty sídlícími v jiných zemích v EU je možné se v případě přeshraniční kauzy obrátit na Evropské spotřebitelské centrum při ČOI. Tyto podnikatele je možné postihovat třeba za to, že nemají koncesi a porušují práva spotřebitelů,“ vysvětluje Kotrba.

Mexico na míru však podnikalo v Česku nelegálně a nesplňovalo žádné náležitosti cestovní kanceláře. Podezřelé podnikatele přitom není podle advokátky Anny Frantalové tak složité odhalit.

„V praxi to znamená vyžádat si příslušnou smlouvu o zájezdu. V ní by měl být uveden i název cestovní kanceláře a další údaje, na základě kterých je možné si její existenci a oprávnění k podnikání ověřit – ideálně v obchodním a živnostenském rejstříku. Taktéž lze zjistit, zda je CK řádně pojištěna v souladu s českými právními předpisy. Seznam pojištěných cestovek je zveřejněn na webových stránkách ministerstva pro místní rozvoj,“ upozorňuje advokátka Frantalová.

Všem poškozeným doporučuje, aby se svých práv začali domáhat trestním oznámením a přihlášením se do řízení s nárokem na náhradu škod.

O zhruba dvaceti trestních oznámeních ví již citovaná Jindra B. „Podali jsme ho na neznámého pachatele v případu podvodu cestovní kanceláře Mexico na míru,“ popisuje žena. Další poškození ale uvádějí, že podávali trestní oznámení přímo na Lucii Sálovou, protože jednali přímo s ní.

„Policie v tomto případu zahájila úkony trestního řízení kvůli podezření z trestného činu podvodu. Kriminalisté z oddělení hospodářské kriminality v této věci provádějí další procesní úkony, jako jsou výslechy osob a zajišťování listinných materiálů,“ říká k případu policejní mluvčí Veronika Hyšplerová.

Webové stránky Mexico na míru už nejsou dostupné, nedostupný je také telefonní kontakt, který na nich byl uveden, a e-mail s dotazy se Novinkám vrátil jako nedoručitelný.

Podle Jaroslava Veselého cestovka českým turistům dluží minimálně 1,5 milionu korun a Lucie Sálová se svým partnerem Martinem Steinwaldem „podniká“ pod novou firmou a cílí na zákazníky celého světa. V nabídce mají mít například pobřežní plavby v Jižní Americe. I tento web je ale z České republiky nedostupný.

„Paní Sálová má zkušenosti z cestovních kanceláří a její vystupování je opravdu věrohodné. Podle mě ale jen tahá z lidí peníze a nikdo s tím nic nedělá,“ dodává k popisovaným případům Alena Š.

Související témata:

Výběr článků

Načítám