Hlavní obsah

Mexiko schytalo kritiku za tučnou turistickou daň. Raději od ní ustoupilo

2:18
2:18

Poslechněte si tento článek

Měl to být poplatek, který přinese značné finanční prostředky do mexické státní kasy. Vláda plánovala kasírovat pasažéry výletních lodí kotvících v přístavech, přičemž se mělo platit 42 dolarů (zhruba 940 korun) na hlavu. Po masivní kritice, zejména ze strany výletních společností, však úřady udělaly otočku o 180 stupňů a předchozí prohlášení mírní.

Foto: Profimedia.cz

Přístav na ostrově Cozumel patří k nejfrekventovanějším v Karibiku.

Článek

Po výrazném nátlaku měla mexická vláda souhlasit, že daň jednak sníží, a především, že ji zavede v několika fázích, aby nezatížila plavební odvětví ani jednotlivé mexické státy, kde výletní plavby přinášejí množství peněz do pokladny. S odkazem na list The Maritime Executive o tom informuje server Independent.

Původně se se zavedením tučné daně počítalo od začátku letošního roku. Kvůli probíhajícím vyjednáváním se tak však nestalo a vláda svolila k půlročnímu odkladu, aby mělo plavební odvětví čas se připravit. Společnosti však na mexické úřady začaly vyvíjet nátlak a argumentovaly tím, že by se Mexiko pro pasažéry výletních lodí zdražilo o 213 procent nad karibský průměr. Země by kvůli tomu ztratila na konkurenceschopnosti.

„Tato navrhovaná daň by mohla rovněž ohrozit investice do plánovaných projektů za miliardy dolarů,“ uvedla Michele Paigeová, šéfka asociace FCCA, která reprezentuje na 23 plavebních společností, včetně Royal Caribbean či Carnival.

Postupně poroste

Podle mexických médií byla nová výše daně stanovena na pět dolarů (asi 112 korun) na osobu. Vybírat se začne podle plánu v červnu a platit bude po 13 měsíců. Od srpna 2026 do července 2027 bude výše poplatku 10 dolarů (225 Kč), následně 15 (asi 337 Kč) a v roce 2028 21 (asi 472 Kč). Vybírat se má od cestujících jen jednou během plavby.

„Děkujeme mexické vládě za spolupráci a za to, že ochránila plavební turismus v zemi a pomohla posílit místní komunity, jejichž živobytí na plavbách závisí,“ uvedla FCCA. Doplnila, že dohoda je ukázkou toho, čeho lze docílit společným dialogem.

Plavební společnosti se na oplátku zavázaly, že podpoří rozvoj infrastruktury v mexických přístavech, například na populárním ostrově Cozumel. Navíc budou na palubách propagovat mexické zboží.

Výběr článků

Načítám